"Má celý svět ve svých rukou"
Pokud si někdo vzpomene na filmový thriller Simona Westa "Con Air" (1997), může si kromě ústředního příběhu a technicky velmi náročných "akčních" scén vzpomenout na různé epizody, které filmu dávají ještě něco navíc. Z těchto scén patrně nejpůsobivější je ta, v níž maniacký vrah zvaný "Garlandský řezník" v podání nezapomenutelného Stevea Busceniho sedí stranou od probíhajících dramat u stolu a naproti němu sedí malá holčička. Divák čeká, co jí vrahoun provede, když tu ho holčička nejprve zaskočí otázkou na jeho zdraví a pak jej přiměje, aby spolu s ní zazpíval písničku:
Jedná se o tradicionál "He's Got the Whole World in His Hands" ("Má celý svět ve svých rukou"), který třeba v podání Wandy Jacskonové zní lépe.
Děj pak pokračuje akčními scénami a obavy, co se s holčičkou stane, se začnou pomalu naplňovat poté, co záběr na chvíli zavadí o uprázdněné místo, kde prve seděli vrahoun a holčička.
Po nějaké chvíli zahlédneme vrahouna, jak s panáčkem v ruce kráčí k letadlu. Krev v žilách začne tuhnout.
Letadlo vzlétne, vrahoun v něm - když tu najednou vidíme holčičku, jak nadšeně mává letadlu na rozloučenou. Důmyslná hrátka s divákovými nervy...
Co s tím? Zahnala holčička démona zbožným zpěvem? Anebo jej neutralizovala svou bezelstností? Písnička je obsahově téměř prázdná, ale protože ji vrahoun znal, zřejmě v něm probudila vzpomínku na dětství. Zřejmě takto prostá dětská duše přemohla zlo. Jen bych neradil děti proti zlu přímo záměrně nasazovat...
Jiří Hoblík