Co chybí na webové prezentaci LaZ 6/2011
Věděl jsem, že se o nich zmíním, ale čekal jsem, až se objeví na stránkách příslušného časopisu. Rád připojuji i odkazy, je-li to možné. Zatím ale vyšlo a je rozebráno i vydání červencové, na webu se objevily odkazy na celý obsah 6. čísla, jen tyto dva články nějak vypadly.
Na straně 18 najdeme článek NEPRŮHLEDNÁ SÝRIE od Terezy Spencerové z Litedrárních novin. Ani v "Literárkách" jej však nenajdeme. Pokud Vás tedy zajímá trochu jiný obraz událostí v Sýrii, než jaký prezentovala naše média, a jaká je pozice velmi důležité a staré křesťanské komunity v tomto regionu, doporučuji Vám si 6. číslo ještě někde sehnat.
Autorka nedělá z Asada žádného demokrata, nazývá jej diktátorem. Připomíná však, že těmi nejsou ani syrští demonstranti, že revoluce v Damašku nemá žádnou souvislost s událostmi v Tunisku a Egyptě. Svůj pohled na situaci v Sýrii shrnuje tezi, že "Sýrie si hlavně uchovala status jediného ryze sekulárního a na USA politicky nezávislého arabského státu. To první se nelíbí Saudské arábii, to druhé Spojeným státům". Autorka také připomíná význam Asadovy Sýrie pro izraelský stát.
Poněkud bizarním svátkem Meskel, který se slaví v zemi, která má mnohem delší křesťanskou tradici než země evropské, v Etiopii se zabývá článek Andreje Štuka PACH KRVE PŘI SVÁTKU MESKEL (str. 64). Na můj vkus se ale příliš věnuje povrchním projevům této masové zabíjačky a popisům vlastního znechucení, méně podstatám. Zmíní jen víru etiopských křesťanů, že Ježíšův kříž byl rozdělen na tři díly, třetí se ztratil, teprve král David jej přinesl do Etiopie, na jeho počest se slaví v památný den Meskel. Jak taková změtenina mohla vzniknout a jak se mohla tolik statletí udržet, co říká účastníkům hodu a co při něm prožívají, co jím vyjadřují, po tom se už autor nepídil. Škoda. I tak je zajímavé vědět, jaké další varianty může ve světě křesťanství mít. Nejde o svátek pohanský, ačkoliv by to tak mohlo vypadat!
p. s.: Články jsou už konečně na serveru: