Hugo a Josefina (velmi opožděná recenze)
Nebýt Netflixu bych se o tomto filmu možná nikdy nedozvěděl. Ale díky tomuto filmu jsem se navíc seznámil se jménem švédské spisovatelky Marie Gripeové, vlastně takové druhé Astrid Lingrenové, u nás bohužel takřka neznámé. Také v Gripeové příběhu najdeme pořádný díl poetiky a rošťačin dětství, avšak v méně narativním stylu. Nemohu porovnávat film s předlohou a dovolím si říci, že film má spíše příběhový rámec, v němž se odehrává množství pestrých epizod, z nichž si divák poskládá obrázek dětského prožívání času od konce prázdnin přes začátek školního roku.
K rámcovým motivům patří maminka holčičky Josefiny, která dává na vědomí, že opravdu, ale opravdu nemá na nic čas, takže děvčátko si svůj čas musí utvářet samo. Ale ono to umí, a sice velmi nápaditě, a také se umí utkávat s překážkami. Naštěstí ji vstupují do cesty spřízněné duše, z nichž nejspřízněnější je chlapec Hugo, a pak také zahradník. Ne že by Josefina neměla tatínka. Dokonce je to pan farář. Ale z něho se ve filmu objevuje jen hlas zpoza dveří, za nimiž si nacvičuje slova svého poněkud strnulého kázání. Film pochází z roku 1967, a tak dovoluje pohled do trochu jiné než dnešní životní perspektivy. Protože však, možná nezáměrně, dokumentuje vyprchávání švédského luteránství, je dosti vhodný i pro české evangelické prostředí. Alespoň že ta nápaditá poetika a citlivost potěší… Snad alespoň někoho…
Jiří Hoblík
Info: Hugo a Josefina, rež. Kjell Grede, Švédsko 1967, hodnocení na ČSFD 84 %
Komentáře
Přehled komentářů
Trochu provokativně se zeptám: a my víme, kde je problém?
Jedna divácká recenze tohoto filmu na ČSFD začíná poznámkou, že film je lahůdkou pro pedofily. Protože Josefina má příliš krátkou sukýnku. Odvážím se domnívat, že při natáčení filmu to filmaře zřejmě takto nenapadlo. A to už v šedesátkách pedofilové byli. Dnes už by asi takto film nikdo nenatočil, kvůli pár procentům úchylů se posunuly normy filmařství, my všichni jsme na takové aspekty citlivější – a jedním z paradoxních důsledků asi je, že taky větší procento diváků kouká Josefině na nožky.
Ty říkáš, že jedním ze znaků vyprchávání luterství je to, že farář se tak soustředí na veřejnou službu, že zanedbává svou dceru. A je to skutečně tak? Měl by se jí více věnovat? Všimneme si, když je někdo nepozorný vůči dětem, naše citlivost tady rychle vzrůstá. Ale je to skutečně problém? – a tady je mi jasné, že už takto položená otázka popouzí, že odpověď na ni považujeme za samozřejmou…
Re: kde je problém?
(Jiří Hoblík, 30. 11. 2022 13:22)Spíš je to symbol a příznak. Ve filmu, který je i o mnohém jiném. Žádný celkový pohled bych v něm v této věci nehledal. Ale ten hlas zpoza dveří, recitující fádní dogmatické teze, je vším, co se o otci holčičky dozvídáme, takže má vlastní výmluvnou hodnotu. Ten hlas rozhodně nemá vypovídat o veřejné službě, ale sálá z něho odcizenost - ve vztahu faráře a dcerky. Ve filmu. se mj. takto navíc křesťanství vyskytuje jako slabý doplněk pestrého světa.
Re: Re: kde je problém?
(Aleš Wrana, 30. 11. 2022 21:27)Jirko, to tys napsal, že film "dokumentuje vyprchávání švédského luteránství". Čím tedy? Odcizením faráře a jeho dcery? Strnulostí kázání?
Re: Re: Re: kde je problém?
(Jiří Hoblík, 1. 12. 2022 1:41)Odkazů k evangelictví je tam víc, ale nevýrazných, jako by jen doplňujících kolorit. Kdyby tam nebyly, nic by se nestalo. Nejsem si jen jist, nakolik to tak bylo záměrem, tak to nechci mod rozebírat. Ale scéna s hlasem faráře za dveřmi je silná a nápadná. Hlas z jiného světa, který se s tím, nač se film soustředí, zcela míjí - vztahové odcizení s tím nějak souvisí. Jen mimochodem jsem si vzpomněl na některé farářské děti v Česku, které se i dosti zásadně vzdálily církevnímu světu, jako by chtěly patřit do docela jiného světa.
Re: Re: Re: Re: kde je problém?
(Aleš Wrana, 1. 12. 2022 5:47)
A tak se znovu ptám: skutečně víme, kde je problém? „Hlas za dveřmi, strnulé, dogmatické kázání… slabý doplněk pestrého světa“ – shrnuji tvůj popis. Dogmatičnost už je dnes jasným odsudkem. Ale neztratili jsme tak něco? Když pomyslím - například na učení o Trojici. Do hloubi promyšlené může být ohromně živým a bohatým myšlenkovým pramenem. Učením o bazální vztahovosti a vzájemnosti, odlišnostech a zároveň jednotě a souladu. Udivujícím pramenem živé vody. Když se o tom pokoušíme mluvit, samozřejmě zadrháváme a točíme se v kruhu několika pojmů a polovět, vypadá to nudně, strnule a odtažitě. Útěk do pestrého barevného světa nám připadá mnohem lepší. Ale některý křesťan možná dodnes vnímá přírodu jako rozbalené dílo Trojice, a ten dogmatický základ je pro něj nosný a nezbytný. Většina z nás už souvislost udržet neumí, a pak oba póly srovnává: tohle je pestré a bohaté, proto skutečné, tamto jednoduché a chudé, proto neživotné.
I když to, co popisuješ, byl asi záměr režiséra, a vyšší hodnota jednoho z pólů je tu vyargumentována vizuálem, barevností přírody, živostí pohybů, dětských pohybů a hlasů, přijmeme to tak samozřejmě? Přijímáme, protože to sedí k našemu vnímání úpadku církve jako zadek na hrnec. Možná jsme však ve světě rozptýleni a ztraceni, a dogmatiku vidíme jako „kyselé hrozny“.
Re: Re: Re: Re: Re: kde je problém?
(Jiří Hoblík, 1. 12. 2022 13:37)Obraz z filmu je potřeba interpretovat krátce, protože jen někam odkazuje. Vyjadřuje určitou lidskou situaci - ale perspektiva této situace je velmi široká, že jej plné pochopení nemůžu rozhodně chtít od režiséra. K čemu však křesťanství je, k čemu reálně slouží, v čem má problém, co s tím má dělat - to je pak otázka na autority teologické, farářské, církevní. Důkazní břemeno je na církevní straně. Dogmatičnost ale není žádným odsudkem, protože nikoho neposílá do výkonu trestu. Sám sice rozlišuji dogma, dogmatiku a dogmatismus, ale nevím zda takové rozlišení může někoho zajímat, i když by mohlo pomoci něco projasnit. A ta dívenka do pestrého světa "neutíká", protože v něm prostě je, naštěstí, když rodiče ji ponechávají její samotě.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: kde je problém?
(Aleš Wrana, 2. 12. 2022 13:03)Připomněly se mi scény ze dvou iránských filmů. Postavy si zdlouhavě přeříkávají něco z koránu, a pak se rozběhne děj. Myslím, že běžný evropský divák to musí sledovat jako nudné vycpávky
kde je problém?
(Aleš Wrana, 30. 11. 2022 9:34)