Uctívání mořské panny Marie
V posledním roce se režisérský excentrik Wenzel Storch se svým dramatem „Přijď do mého vigvamu“ („Komm in meinen Wigwam“) na dortmundské scéně potýkal s poválečnou naukou katolické církve. Někdy subtilní a jindy zase vydatná kritika, která uchvacovala publikum v divadelním studiu, má nyní své pokračování: ve svém „Božím kulometu“ se Storch věnuje klerikálním dobrodružným románům („Satanella“) a kriminálkám („Mrtvý ve zpovědnici“, něm. Der Tote im Beichtstuhl).
Tím, co ke svému námětu autora a režiséra přimnělo, je jakýsi podivný patok, takže Storchův úspěch z předešlého roku můžeme označit spíš jako zahřívací běh. Na začátku děje se nachází jistý kaplan, který ve svých šedesáti letech prohraje v kartách peníze své farnosti, a proto odstoupí ze své funkce. Jeho tři ministranti Egon, Erika a Lutz se tím cítí být podníceni, aby si v podzimním a zimním katalogu křesťanského obchodního domu objednali nového kněze. To, co však doručovatel balíků dodá, totiž duchovní Wüterich s bojovým jménem „Boží kulomet“, se již brzy ukáže jako špatně nastavený automat, který nakonec v církevní zahradě exploduje. Trojice se rozhodne, že navštíví výrobce v Horním Slezsku.
V této „psychedelické frašce“ (Storch), při níž poslední slzy smíchu ještě neoschly, a už se chtějí kutálet nové, dochází ke stále novým překvapením. Vtipkovat se přitom může i pokojně: ženský řád ze Slezska, na který příjde řada v závěru, uctívá mořskou pannu Marii, přísahá na Hostinettenbärovu uzdravující moc a lituje bláznivosti své Domina Ejaculata, která při sestavování automatu zjevně experimentovala s drogami. Jako obvykle při svých inscenacích s několika herci spojuje mnoho laiků, které rekrutuje z klubů pro seniory a pro mládež nebo z dortmudské recitační skupiny. Lze se jen divit, kolik talentů se tam pohybuje.
Autor se rozhodně nechce svým postavám nebo jejich církvi posmívat, cítíme v tom spíše laskavé podivínství na hranici grotesknosti. Příštím Storchovým vytouženým projektem je Karl May.
Arnold Hohmann
Dodatky:
Recenze vyšla in: Westdeutsche Allgemeine Zeitung, 13. prosince, odkazujeme k německému znění.
Hra měla premiéru 10. prosince 2015. Bližší informace k provedení jsou k nalezení na stránkách dortmundského divadla Theater Dortmund.