Věření ve středověkých městech
Jako obyčejně nenastal ještě listopad, a já už měl ve schránce nového "Ďasa" i s jeho pozoruhodnými články. Samozřejmě připomínám, že i články mimo hlavní téma za přečtení stojí. Mě však velmi zaujalo téma hlavní: Život ve středověkém městě. Ve středověkém městě se totiž mimo jiné i věřilo, a tak křesťanská víra je reflektována i v takových, které se víře ve středověkých městech nevěnují přímo, jako jsou články Michaely Malaníkové o rodinném životě nebo Tomáše Borovského o svátcích a slavnostech ve středověkém městě. Chtěl bych však Vaši pozornost zaměřit především ke článku medievalistky z Historického ústavu AV ČR Evy Doležalové MYSLELI TO MĚŠŤANÉ SE SVOU VÍROU VÁŽNĚ? o "osobních a institucionálních formách zbožnosti" středověkých měšťanů.
Pokud bychom soudili velmi přísně, pokud bychom očekávali vyčerpávající studii na dané téma, asi bychom byli zklamáni jen hrstí témat k dalšímu promýšlení. Chtěli-li bychom však takové choutky uspokojit, museli bychom přečíst asi trochu tlustější spis, než je nějaký časopisecký článek, spis, který zatím napsán nebyl (snad se na to autorka chystá). Základním problémem je totiž to, že toto autorčino životní téma je přezíráno, a to zejména historiografy křesťanskými, zaměřenými hlavně na "vysokou theologii"; co s ní "ulice" udělá už pak hodné jejich pozornosti není.
Autorka nás však upozorňuje, že není dobré motivaci osobní vírou, osobní zbožností v dějinách měst přezírat. Tím spíš, že ona byla živnou půdou reformace, zejména té české. Přezíravý postoj historiků, zvláště moderních a postmoderních, k otázkám soukromé víry, i fakt, že je soukromá, tudíž veřejnými dokumenty minimálně podchycená (nejvíc inkvizičními protokoly) vede k tápání. Také to, že osobní a veřejné se ve středověku neodlišovalo tak ostře jako u moderních lidí. To však neznamená, že by to měšťané se svou vírou vážně nemysleli. Vážně ji proto musejí vzít i medievalisté. Dodejme, že i ti křesťanští, protestanští zvláště.
Přínos autorky tedy spočívá hlavně v onom zaměření pozornosti na historii soukromé víry ve městech; křesťanské, autorka však upozorňuje, že součástí duchovního života středověkých měst byl i ten v obcích židovských.