Často nevíme, že něco schází
5. 9. 2025
Scházení jako běžná zkušenost
V zásadě běžná, obyčejná zkušenost. Nevíme, co nám chybí. Víme, že nám něco
chybí, ale nevíme co. I když někdy to víme poměrně dobře. Když se rozbije
auto, je jasné, že je rozbité, protože například nejede, a přitom je samo hlavně
od toho, aby jezdilo.
Někdy ale dochází k tomu, že seznáváme, že něco chybí, až s velkým
zpožděním. Například když se dostaví tělesné nesnáze, chybějí-li nám vitamíny.
A pak až lékař nám řekne, co s námi vlastně je. Jak ale vyjádřit, co chybí
církevní organizaci? Dost často se setkávám s postoji, které si takové otázky
nechtějí připustit. Církevní organizace už po desetiletí upadá a upadá … a koho
napadá s tím něco dělat?
Proč často nechápeme, že něco schází?
Příklad s vitamíny ukazuje, že když něco schází, není to vidět, když to schází,
a zjistit to někdy nelze přímo a hned. Zkusmo si tedy připusťme, že církevní
organizaci mnohé schází, ale není to příliš zřejmé. Bylo by to možné najít,
kdybychom věděli, co hledat.
Ale když nevíme, že to vůbec je a že to najít můžeme, jak se vůbec pustit do
hledání? O tom přeci vypovídá Ježíš v podobenství o pokladu v poli. Na poli
roste obilí – a kdo by tam tedy hledal nějaké poklady, které obvykle v polích
nebývají…
Toto podobenství si můžeme použít pro nejrůznější situace a záležitosti. Pro
příklad: Bylo by hezké a každému prospěšné, kdyby v církevním prostředí
vládlo více láskyplných vztahů. Ale když někomu nescházejí…, jak k nim
někoho vůbec dovést? Na tuto potřebu by mohl někdo také odvětit: Copak
v něm žádné láskyplné vztahy nejsou? Taková námitka ale není
zmíněnému přání přiměřená. Námitka spíš vypovídá o absenci vůle po
něčem „více“ a o bezradnosti, jak toho dosáhnout.
Co je hmatatelné, můžeme nahmatat. Poškozené věci můžeme zahlédnout
a někdy i opravit. Ale co nebylo pořádně zjištěno, o tom těžko uvažovat.
Většinou si lidé všímají, že církevním organizacím stále více scházejí lidé. To
lze empiricky uchopit. Česko je dokonce na prvním místě mezi zeměmi v podílu
obyvatel, kteří se k organizovanému náboženství nehlásí. Přitom v něm
všelijaké duchovní zájmy jen kvetou... Budu se nicméně opakovat, když
zdůrazním, že početní úbytek křesťanů v Evropě a zejména v Česku je alarmující
– ale koho alarmuje? Přitom krize křesťanství nespočívá v kvantitě. Spíše ji
hledejme v tom, jak křesťané realizují křesťanství. Ti jediní jsou odpovědní.
Nikoli třeba Marťané, ani vlády, ani ateisté. Řada evangelíků jako by ale měla zato,
že nepořádek je v pořádku. Jsme v tom, nač jsme zvyklí, a to je dobře, nebo
alespoň: to nám stačí. Jeden synod ČCE se spokojeně usnesl, že tato církev je
součástí české společnosti. Jenže české společnosti je ČCE sama nanejvýš
lhostejná. Není to tím, že jí nemá mnoho co dát? Vezměme si, že práce Diakonie
a Evangelické akademie, jakkoli nesporně je užitečná, do církevních řad žádné
davy nepřivádí?
Jedna analogie
Má se to docela podobně, jak tomu bývá s nevěřícími. Boha nevidí, ptají se na
důkazy Boha, které nenacházejí v podobě, jak by sami chtěli. Jsou přesvědčeni
o tom, v čem se vyznají – a do způsobu, jak se v něčem vyznají, představa Boha
prostě nezapadá. Vyznat se v přístroji nebo v přírodní vědě je cosi jiného než
vztah k Bohu. Jak od nevědění dospět k poznání Boha?
K otázce poznání Boha
Od toho by ale měla být církev, aby byla místem, kde člověk Boha poznává. Jinak
než pomocí technických přístrojů, archeologie nebo experimentů. Neschází právě
to? Je to samozřejmě přetěžký úkol – jak poznat neuchopitelného? Není to poznání
na způsob sbírání poznatků. Je to hluboce vnitřní, uvnitř i navenek pevný vztah k
pravdě. Vždyť Ježíš podle Janova evangelia říká: „Zůstanete-li v mém slovu, jste
opravdu mými učedníky. Poznáte pravdu a pravda vás učiní svobodnými.“ (J 8,31n.)
Jak jsou lidé v církevních organizacích uváděni a zasvěcováni do pravdy? Neschází
tedy například právě to? Copak je víra v Boha proti rozumu? Není naopak v souladu
s rozumem? S rozumem poznávajícím, ne vymýšlejícím. Jsou křesťané v Česku
bohatí na poznání Boha? Není naopak příkladem toho, čeho se nedostává? Nevede
tedy tudy cesta?
Závěr
Otázka poznání Boha je jen jeden naznačený příklad. Nemám ponětí, kolik lidí se na
to ptá. Nemohu vylučovat, že žijí tázající se. Ale přinejmenším se křesťané
nedostatečně ptají na scházení. Ne na to, jak scházejí církevní organizace na úbytě,
ale na to, co schází, když se to s nimi má, jak se to má. Víra potřebuje se realizovat.
I poznání Boha potřebuje se realizovat. Teoretická víra je jen pro učebnice a povídání.
Jiří Hoblík
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář