Jednoduchá odpověď na otázku, jak reformovat církevní organizaci.
Jak reformovat církevní organizaci? Odpověď na tuto otázku je ve skutečnosti velmi jednoduchá. Míváme někdy ve zvyku kdeco doširoka rozebírat, nejen zleva a zprava, ale ze všech stran. Hlavní myšlenka se v tom pak utopí a k ničemu pak nevede.
Postačí nyní jedna jediná otázka: Jak vůbec reformovat církevní organizaci? Odtud je třeba vyjít, a neztrácet se v mnohomluvnosti.
Přiměřená odpověď odpovídá postupu, který dobře známe z lékařské praxe. Stačí, když si zrekapituluji svou zkušenost pacienta. Proto nevím, co by proti ní mohl kdo co namítat. Tak tedy:
1. krok: vyšetření církevního organismu.
2. krok: nalezení příčin stavu, v němž se církevní organismus nachází.
3. krok: určení diagnózy.
4. krok: stanovení terapie.
První krok se neobejde bez nepříjemných zpráv. Na ně není církevní organismus příliš naladěn. Pokud však na jedné straně například prosazuje svobody určitých menšin, měl by být vstřícný i k mnohým dalším postojům, včetně postojů kritických. A to už v zájmu důvěry.
K prvnímu, ale i druhému kroku je zapotřebí více odvahy a také jisté úsilí. Jak ale postupovat soustavně? Nebylo by zapotřebí k tomu vytvořit zvláštní orgán? Může se reforma odehrát tak, že ji v každém sboru vyhlásí farář? Anebo tak, že ji vyhlásí staršovstvo? Anebo tak, že ji schválí synod? Jakési prostory k diskusi existují, ale může z nich vést cesta k reformě?
Celé šetření by pak mělo mít konsistentní výsledek. Jasné a zřetelné určení diagnózy.
Nakonec přichází krok, kvůli kterému se mají odehrávat všechny tři předchozí kroky. Cílem reformy má být uzdravený organismus. A proto potřebuje prodělat terapii, která by odpovídala stanovené diagnóze.
Je to vcelku jednoduchý postup, který je možné aplikovat na části (na sbory) stejně jako na celek (na církevní organizaci). Podle toho, jaká je kde situace a jaké jsou kde podmínky.
Jiří Hoblík
Komentáře
Přehled komentářů
Staršovstvo každého sboru při schůzích přemýšlí, jak vést sbor dobře a lépe. Mluví se o tom na sborových shromážděních. Na konventech. Na synodech. V seniorátních výborech i na synodní radě. Stanovuje se diagnóza, hledá se terepie. Anebo myslíš že ne? Nebo že neřádně? Každopádně otevřených, upřímných, angažovaných a kritických hlasů je tam všude hodně.
Re: ?
(Jiří Hoblík, 19. 3. 2025 21:15)Abych vypovídal za každý sbor a každé staršovstvo, to si neosobuji. Nicméně kromě trsu různých akcí nevidím vcelku rozvoj. Organismus pracuje zhruba tak jak byl před víc než stoletím vytvořen. A svět se mezitím tolik změnil. Existuje souhrnná analýza opouštění církevních řad, které je masivně patrné už dobrých šedesát let? Ta by přitom byla velmi poučná. Nemyslím, že by k rozvoji vedl postoj, podle něhož je vlastně vše v pořádku. Opravdu v pořádku je to jedině s Kristem. Jsou věci, které mi opravdu chybí, ale co chybí, není vidět, a tak si toho sotva kdo všímá. Ale místo abych si stěžoval, jak mi co chybí, napadají mě drobné návrhy, které by mohly vést k posunu, pokud by se nalezla dobrá vůle.
Re: Re: ?
(Aleš Wrana, 21. 3. 2025 7:42)Konkrétněji, a např. téma Tvé: “prosazování svobody určitých menšin”, asi myslíš LGBT+. Ano, to zrovna je snaha chovat se v údajně nové době jinak, hledat nové odpovědi a postoje. A proti tomu ona konzervativní reakce. Co by se tady asi tak mohlo stát? Nenajdeme stanovisko, které by vyhovovalo všem. Církev zůstane rozpolcená, prý je rozdělení hrozné, ale já si to nemyslím. Možná by pomohly intenzivní modlitby a půst, ale schopnost takových intenzit jsme už ztratili. Nepřehlédl jsem Tvůj návrh terapie v tomto punktu, že ten, kdo je tolerantní k sexuálním menšinám, by měl být tolerantní i k té konzervativní opozici. Tomu se třeba učíme. Ale roztržku to nezahojí. Před očima většiny společnosti budeme stále vypadat jako rozhádaná církev. Myslím, že k tomu už jsme odsouzeni. Nejsou jednoduchá a očividná řešení. V dnešní době už vůbec v žádné oblasti. Já to akceptuji.
Re: Re: Re: ?
(Jiří Hoblík, 21. 3. 2025 13:21)Říci, že nejsou jednoduchá řešení, je dvojznačné. Bible je tak složitá, že bych řekl, že ji nikdo pořádně nechápe. Ale kdekdo chce ji číst jednoduše. Jak tento rozpor překonat? Přitom Bůh je "jednoduchý" - jeden Duch. To až lidé všechno trhají a vytvářejí partikulární zájmy. Lpění na partikulárních zájmech k ničemu nevede než k vlastnímu zahnívání. Církevní půda má ale být půdou pro společný jeden zájem, a to se musí realizovat. Nejen o tom mluvit. Jinak tu budou třeba takoví, kdo ve jménu tolerance budou vůči jiným intolerantní.
Re: Re: Re: Re: ?
(Aleš Wrana, 21. 3. 2025 17:09)Ok. Je to jednoduché. Věřme Bohu, spolehněme se na Boha. O to jediné jde. O tom je církev, ekklesia, Bohem svolaná. A diagnostikovat teď budeme co?
Re: Re: Re: Re: Re: ?
(Jiří Hoblík, 21. 3. 2025 19:06)Církevní realitu, nakolik odpovídá Boží ideji.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: ?
(Aleš Wrana, 22. 3. 2025 18:56)Omlouvám se, vím, že se stále ještě motáme kolem otázky samotné. Ale právě to, co jsi napsal teď, je zase nesmírně bohatá skutečnost. Copak je Boží idea o církvi pojmenovatelná nějak jednoduše? Je nějak stálá? Je nějak objektivizovatelná? Já si to nemyslím.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ?
(Jiří Hoblík, 23. 3. 2025 1:59)Jednoduše je pojmenována jako "Kristovo tělo". Ovšem křesťané z ní dělají instituci. Instituce je jen servisní organizace. A pak jedno od druhého nedokážou odlišit. Přitom "Kristovo tělo" nelze jen objektivizovat. Je to jednota subjektu a objektu, když už tedy musím odpovědět na tu objektivizaci. Bůh je ryzím subjektem, s nímž se mají lidé ztotožnit, ovšem majíce tělo, nemohou se sami zbožštit. Jenom objektivizovat nelze. Buď v tom člověk žije nebo ne. Někdo v instituci, někdo mimo ni. Sám žiju trvale na rozhraní. Ale aspoň náznaky toho těla jsem taky zažil, jenže ne tak, abych o tom mohl mluvit veřejně.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ?
(Aleš Wrana, 23. 3. 2025 7:48)
Takže Kristovo tělo. Tělo jako co? Jako vzájemnost údů? Jako vztah údů k hlavě?
Tak v těchto aspektech mám i o dnešní církvi jen malou pochybnost. To, jak se k sobě mají navzájem evangelíci, jak se k sobě mají křesťané, jak jsou schopni se spolu sdílet, to hodně přesahuje běžné lidské vztahy, zde jsme na jiné úrovni vzájemnosti. A podobně vztah ke Kristu, hlavě církve. Zde křesťané, i ti napohled zpovrchnělí, zažívají transcendenci. Jaký je to rozdíl ve srovnání s tím, jaký výsměch zpravidla máme vůči všem autoritám světa. Takže jo, měřeno tímto obrazem je má diagnóza docela příznivá.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ?
(Jiří Hoblík, 23. 3. 2025 16:04)To že lidé v církevním prostředí nacházejí příznivé vztahy nepopírám, ale o tom nyní nepíšu. Mohl bych sice doplnit, že jsou lidé, kteří se i do pro někoho příznivých vztahů prostě nějak nevejdou, anebo že existuje nemálo majitelů pravdy a příliš silného ega, kteří církevní prostředí skrytě negativně ovlivňují. Ale to by bylo na jinou debatu. O tom, že formálně si představuji společenství jinak, se ještě rozepíšu. Jinak pokud poskytneš svou diagnózu, rád si ji přečtu.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ?
(Jiří Hoblík, 25. 3. 2025 1:04)Když jsi psal "má diagnóza", tak teď se podivuji, že na diagnózu si netroufáš. Sám jen postuluji, že církevní organizace potřebuje vydatnou diagnózu a že má patřit do základní struktury reformy. Tato struktura je jednoduchá, ale sama reforma by byla složitější. A netýkala by se jen kázání, jež považuji za evangelickou modlu. Do kostela se chodí na kázání, faráři jsou hlavně kazateli, kázání je tím hlavním církevním projevem. A přitom křesťanská praxe je historicky tak bohatá. A přitom kázání není základem společenství, jež je tím základním polem realizace křesťanství.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ?
(Aleš Wrana, 24. 3. 2025 7:40).. musel bych znovu psát, že v jednoduchou diagnózu nevěřím. V něco na způsob "tělo trpí cukrovkou", i když i taková jednoduchá lékařská diagnóza je jev velmi komplexní. - Přečetl jsem v posledních měsících asi deset tisíc evangelických kázání. To ještě posílilo můj dojem velké rozmanitosti naší církve. A v těch kázáních jsem vyhledával především skvělá místa, a jsou tam mnohá, proto se teď nechci orientovat na problémy. Na Tvůj článek jsem reagoval především kvůli prvnímu slovu jeho nadpisu.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ?
(Aleš Wrana, 25. 3. 2025 11:57)Jistě máš pravdu, že kázání není to nejdůležitější. A přesto jsem se myslím o mnoha sborech dost dověděl. Jaký asi musí být sbor, kde jsou lidé stále masírováni, že nás ubývá? Jaký sbor, kde se lidem předkládá, že církev přijímá usnesení, která jsou nebiblická? Nebo když se většinu kázání vypočítavají hrůzy tohto času a pak se dopoví: Kristus za vás zemřel? - A pak máš, díky Bohu, v nemalém počtu sbory, kde se káže svobodně, otevřeně, kde strachy ustupují, máme jako křesťané v tomto světě poslání a snažíme se je naplňovat. Atd., těch poloh by bylo více. Prostě říkám, byť o toto se pokoušet nebudu, ostatně ve své práci zůstanu jen pozitivní, že obsah kázání o sboru vypovídá.
?
(Aleš Wrana, 19. 3. 2025 17:57)