Kazatelské chyby
Jaké by na sebe měl duchovní jakožto kazatel klást nároky? Co by měl posluchač očekávat od homilie? Nejsem kompetentní podávat přímo teorii homilie, ale po konfrontaci několika svých perspektiv pozorování (posluchače, faráře, religionisty) se mi nakupila řada podnětů k otázce, čemu se v homiliích vůbec vyhnout. Jak si s nimi kdo poradí, je jeho věc. Těžko je může vzít vážně ten, kdo se domnívá, že farář je od toho, aby "hezky povídal".
Stručně a jasně - domnívám se, že homilie je kvůli pěstování a rozvíjení křesťanského vědomí. Je to především služba, v níž je přitom kazatel nanejvýš odpovědný za to, co druhým poskytuje. Rozvíjení homilií je potřeba podporovat - a jednou z takových podpor je detekovat kazatelské chyby, a to nyní myslím především na typické chyby, které přitom často jako chyby nejsou vnímány nebo které jsou podceňovány.
Výčet kazatelských chyb nebude jistě vyčerpávající. Pokud bychom s ním chtěli dále pracovat, můžeme zkusit se ptát, jak předmět výtky přetvořit v cosi žádoucího. Počítejme také s tím, že všechny vyjmenované chyby se nevyskytují najednou, nýbrž v rozmanitých kombinacích.
1. Přeceňování homilií. Takřka domněnka, že v kazatelství spočívá cosi jako podstata evangelického církevního křesťanství. Lidské slovo ale není tím prvním. Nejde ani zdaleka jen o to, co pan farář napovídá. Důležitější je to, jak se to má mezi jedním každým a Pánem Bohem.
2. Upovídanost. V dávných časech, kdy evangelíci putovali dlouhé hodiny do kostela a očekávali proto kvantitativně vydatné kázání, je pryč. Svět internetový nám pak ukazuje lidský svět jako svět upovídanců. Proč do kostela za kvantitou?
3. Nevalná exegese. S ní se setkáme například tam, kde se faráři i posluchačům příčí "intelektualismus". Důkladnou exegesi spojit s obecně přístupným projevem je přeci jen umění.
4. Verbální výstava kazatelova ega. Roztřesené sebevědomí není sice vhodným předpokladem důstojného projevu, ale kázání, v němž je důležitější farářův zjev než boží slovo patří do koše. Bůh dává milost pokorným... (Jak 4,6). Nevím, zda i těm druhým, ale těm je to jedno.
5. Snaha kázání do lidí "nahustit". Skálopevné ego kazatele chce posluchače přesvědčit. že to je všechno opravdu tak, jak to mluvčí myslí, a nemá smysl o tom pochybovat. Posluchače je potřeba oslnit a všechno možné do nich dostat. V takových případech říkávám kazatelům "hustilky".
6. Kazatelův nápad zavalující výpověď biblického textu. Východiskem kázání má být biblický text. Když si ale kazatel uvědomuje, že by se měl jako kazatel vyjádřit k vážné aktuální situaci, dostává se někdy na scestí. Dokonce si zvolí biblický text na základě nahodilé a velmi volné asociace, a pak mluví o svém tématu. Měl by ale vědět, že je kazatelem a ne komentátorem. Měl by s biblí zacházet tak, aby zvolil pro určitou situaci adekvátní čtení - a jím se v celém kázání řídit. Komentáře jsou publicistický žánr - je možné si je přečíst v denním tisku nebo vyslechnout si v rozhlase či televizi.
7. Útěk od tématu. Kazatel chce někdy například poskytnout vlídnou psychologickou úvahu, ale pokud záhy zapomene, "na co" vlastně káže, počíná si ve výsledku podobně jako v posledně zmiňovaném případě. Byl jsem například svědkem pohřebního kázání "velevýznamného" kazatele, které uteklo nejen od biblického textu, ale i od pohřebního tématu, a pozapomnělo též na pohřbívaného.
8. Vatovitost. Škoda poslouchat jednu myšlenku ponořenou do spousty vaty. Neříkám, že by kazatel měl metat jedno moudro za druhým. Měl by umět škrtat. Důležité je dobře vědět, co říkám.
9. Zbožné fráze. Některé křesťanské denominace jsou na ně přímo mistry. Ale ani klasické evangelictví jich není prosto. Říci jen tak beze všeho během kázání "Bůh je naše spása" je nesmysl. Je to jednak výpověď doxologická. Jednak v otázce spásy má evangelictví poněkud mumraj, takže pronést samozřejmost, které nikdo moc nerozumí, je dosti velké nedopatření.
10. Nemastnost neslanost. Nevím, jak tuto chybu léčit. Někdo prostě nemá fantazii, nedokáže se vyjadřovat nápaditě a květnatě. Zamaskovat chabý projev tím, že si kazatel vezme kytaru do ruky? Anebo tím, že okoření kázání anekdotami? Šedivých kázání je plný internet. Nedávno jsem shlédl toto, takové pěkné povídání, u něhož jsem se ale dosti nudil, což pak korunovalo zjištění, že pointa, k níž se farářka blížila, zůstala nedosažena.
11. Prosakování politického přesvědčení. Již jsem zažil kázání, do nichž prosakovaly linie politiky některých politických stran. Stranická politika na kazatelnu ale nepatří, strana je jen strana - a svět je mnohostranný, takže stranickostí se vyčleňují jiná přesvědčení. Kromě toho politické přesvědčení je často náchylné ke konfliktům. A vůbec patří spíš na stranické schůze nebo do hospody, místa je pro ně dost.
12. Bezhlavé podnešňování. Ano, kazatel má mluvit, jak mu ústa narostla, a ne třeba kraličtinou. Jen by neměl odstřelovat základní křesťanské pojmosloví. Říci, že Kristus je "pomocník", abychom se vyhnuli těžko srozumitelné tradiční termilogii, má třeba za následek, že se z Krista stane "přidržtaška" křesťanových nápadů. Spíše je třeba "spasitele" náležitě vyložit, aby člověk dobře věděl, proč je pro něj Spasitel důležitý. Pokud to neumí vyložit, problém není na straně Spasitele.
13. Zužování na etiku a společenská témata. Je to poněkud paradoxní, když etika a společnost skýtají nesmírně mnoho témat, a přitom je nápadné, jak se témata některých kazatelů točí kolem etiky a jiní si zase neustále stěžují na společenské nešvary. Svět je ovšem složitější než obzor kazatele s povšechnou znalostí etiky a obeznámenosti se společenskou situací díky médiím. Nevím ovšem co poradit, když vím, jak třeba tristní je situace humanitních věd.
Chápu, že téma je poněkud citlivé. Je však nezbytně nutné je nastolovat. Bylo by totiž absurdní mluvit kazatelsky o tom, že "člověk je chybující" - a přitom se skutečnosti toho vyhýbat a dělat, že není. Připomíná mi to nešťastné lidi, kteří jsou vážně nemocní, a ani svým nejblížším se o tom nesvěří.
Jiří Hoblík
Komentáře
Přehled komentářů
Dva z tvých podnětů zase spojím: přece i kázání začínající slovem "já" může být slovem Božím. Mnoho prorockých slov v Bibli začíná: "I stalo se slovo Hospodinovo skrze proroka", který pak mluví ze sebe. Vím, zní nám to trochu pyšně. Ale v NZ jsou kazatelé nazývání proroky, protože aktualizují zapsané Boží slovo. Asi bychom k takovému vnímání ale potřebovali onu "svobodu", kterou taky zmiňuješ, svobodu od zkušenosti, že kázání jsou tak často jen lidské kecy.
A délka kázání? Slyšel jsem i v této době kázání dlouhá 25 minut, která byla skvělá od začátku do konce.
Re: kazatel
(Jiří Hoblík, 9. 9. 2020 19:32)Jenže proroci byli inspirováni. (Co to znamená, viz moje kniha o prorocích.) To bych o kazatelích neřekl. A už vůbec bych neřekl, že kázání je boží slovo.
Re: Re: kazatel
(Aleš Wrana, 9. 9. 2020 20:21)Podle mnoha výkladů je "darem proroctví" v 1K 12,10 míněno právě inspirované kazatelství. Že kazatelé nejsou inspirovaní? To už je asi projev tvé velké skepse, sorry. - Podle Helvetské konfese "kázání Slova Božího jest Boží slovo". Jistě slýchávám mnoha kázání mizerná nebo ostudná. Přesto věřím, že kázání slovem Božím být může a má.
Re: Re: Re: kazatel
(Jiří Hoblík, 10. 9. 2020 18:34)Ztotožňovat proroky z 1 Kr 12,10 s kazateli je hodně svévolné. Nějaké výklady jsou irelevantní oproti tomu výkladu, který literou proniká k vlastnímu smyslu. Protože slovo "inspirace" je často vágní a matoucí, užívám ho primírně ve vztahu k prorokům, jednajícím z božího vnuknutí. Po dějinách, kdy se za "inspirovaného" považuje kdekdo, to pak nechávám v závorce. A kázání jako boží slovo? Že se to ztotožňovalo, sice vím, ale b reformační době aspoň chápu, že potřebovali autoritu kazatelství postavit proti autoritě svěcených kněží a apoštolské sukcese. Ale to už je hodně dávno. A v jádru s tím nesouhlasím nijak. Kdyby kázání bylo slovem božím, to abych se modlit, aby Bůh své slovo zásadně zkvalitnil.
Re: Re: Re: Re: kazatel
(Aleš Wrana, 11. 9. 2020 10:16)Připravuješ si kázání. Pečlivě čteš biblický text. Modlíš se nad ním a medituješ. A on k tobě mluví a ty mu rozumíš, oslovuje tě a ty i vidíš, jak se dotýká situace tebe a tvých posluchačů. Tak to zformuluješ do slov kázání. Takovou zkušenost jsem udělal opakovaně a mnohokrát. Toto je pro mne byla inspirace, boží vnuknutí. Inspirace ne jako slovo v nějakém vágním významu, ale v tomto konkrétním, který se snažím popsat. Nevidím v tom nic, coby se mělo snižovat nebo odmítat. A taky z ohlasů posluchačů vím, že je často v kázání něco osloví, co by nazvali slovem Božím.
Re: Re: Re: Re: Re: kazatel
(Jiří Hoblík, 14. 9. 2020 13:30)Poté, co jsem na základě mj. analýz starozákonní literatury rozebral otázku prorocké inspirace - s tím, že uznání inspirovanosti mělo svá kritéria, jsem vůči této otázce nanejvýš opatrný. Musel bych se ale soustavně věnovat zkoumání analogických fenoménů v současnosti (například pomocí dotazníků s desítkami otázek), abych k tomu si troufl říci něco víc. K prorocké inspiraci jsem se už vyjádřil hodně. Porovnávání by naproti tomu bylo práce jiného druhu. To, co pak je subjektivní jistota, kterou jednotlivec reflektuje a interpretuje jako vlastní inspirovanost, to jen takto spíše filosoficky a lakonicky pojmenovávám jako něco, co je čistě v režii druhého jednotlivce (zde tebe) a co sám nijak nehodnotím. V naší souvislosti by se možná hodila otázka - v čem se liší kázání bez oné zkušenosti od kázání s onou zkušeností. Ale i tak trochu odbíhám od tématu.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: kazatel
(Aleš Wrana, 14. 9. 2020 19:44)Za tím, co ty nazýváš kazatelskou chybou, bych viděl dva možné postoje: 1) kazatel fakt kecá, ani nerozumí a nevěří tomu, co říká, nemá to promyšlené, prožité. Hanba takovým kazatelům; 2) kazatel i věří tomu, co říká, ale neumí to sdělit, hrne to na posluchače, působí zbožně, ale svými slovy nekomunikuje. Řemeslná chyba, i tak ovšem škoda. - A pak jsem tady zmínil dva postoje další, a ty se ptáš na rozdíl mezi nimi. Vidím to takto: 3) kazatel káže tak nějak obecně ze své víry, s dobrým ohledem na biblický text, kázání je řemeslně v pořádku. 4) to, co jsem tady zmínil jako zkušenost inspirovanosti, je asi psychologicky vzato aha-zážitek, ale nechci ho snižovat, u zkušeností pramenících z nevědomí ostatně ani nemáme možnost přesně rozlišit, zda je to zkušenost ještě duševní niterná nebo božská. A může mít povahu emoční nebo i racionální. Její specifikum - teď zkouším - je možná v tom, že je spojená s velkou touhou toto poznání předat.
podstata?
(Aleš Wrana, 1. 9. 2020 19:58)Jirko, samozřejmě s většinou napsaného souhlasím. Ale zároveň by tvé poznámky stály za podrobnější rozhovor. Např. začnu u bodu prvního. "Lidské slovo není tím prvním" - jistě že ne, první je slovo Boží. To snad ale říká i Bible a každá homiletika. - "Nejde zdaleka jen o to, co farář napovídá" - jistě že ne. A to někdo tvrdí? I v duchovní komunikaci jsou přece i mnohé jiné formy. - A co je tedy špatně na větě, že "v kazatelství spočívá cosi jako podstata evangelického církevního křesťanství"? Evangelíci řeknou, že víra je ze slyšení. Ze slyšení slova Božího. Které poznáváme skrze Bibli a také skrze kázání, které má být výkladem biblického slova, jeho aktualizací.
Re: podstata?
(Jiří Hoblík, 1. 9. 2020 23:45)
Děkuji, Aleši, za reakci. To, že "Lidské slovo není tím prvním", není samozřejmě žádný objev, jen je to potřeba si stále znovu uvědomovat. Myslel jsem, když jsem to psal, na to, jak jsem některé faráře slyšel začínat kázání slovem "já". Ale dá se o tom uvažovat ještě dál. Uvádím jen obecné zásady, s nimiž si sice sám spojuji něco konkrétního, ale právě tak si to může někdo jiný konkretizovat zase jinak, po svém.
V druhé věci: podle mého by měl být křesťan za svou víru odpovědný, a tak "svobodný" od všech farářů. Ale taky mám rozpaky z toho, že "se povídá" až příliš. To by ovšem bylo také právě na tu širší diskusi. Třeba na diskusi o tom, že by kázání mohlo být 10 minutové a kultivovanější. A o mnohém dalším. Dále pak je tradičně na kazatelství obrovský akcent (ne náhodou je tak zaveden termín "kazatel"), a přitom by to dávno chtělo rozvíjet katechetickou činnost (což by ovšem bylo zase další téma). A to říkám s tím, že evangelictví stojí a padá s biblismem (v určitém pojetí, viz též mou úvahu v 9. čísle Českého bratra), ne s kazatelstvím.
kazatel
(Aleš Wrana, 9. 9. 2020 7:55)