Různé formy křtu - podnět k reformě
Různost forem
Dějiny křesťanství nabízejí různé formy křestní liturgie, zatímco evangelická praxe se drží své strohosti polévání. Je rychlé a jednoduché. Bývá také snáze proveditelné při velkém počtu křtěnců, a navíc když je zima. V případě, že křtěnec je jediný, jak tomu často bývá, lze křestní rituál včlenit do běžných bohoslužeb, aniž by se výrazněji prodloužily. Evangelická prostota tomu sluší – ale požadavek na rychlost… není podivný? Křest takto působí jako pouhá vsuvka.
Představme si ale křestní liturgii v důstojné kráse i vnitřní síle. Jistě, někdo se může ošívat a mluvit o vyprázdněném nebo ustrnulém obřadnictví. V dějinách měla takováto kritika své oprávnění tam, kde se obracela proti přebujelosti nebo přepychu. Často je ale „obřadnictví“ jen takové hanlivé slovo… Na druhé straně si vezměme, že liturgie je soustava dějících se symbolů – podnětů pro lidskou zkušenost, v zájmu osvojení toho, oč jde. Je pak také otázka, nakolik jsou tyto symboly vůbec srozumitelné. Prvotně jsou také od toho, aby jim lidé rozuměli. I když… dějiny jsou nemilosrdné, protože symbolika v průběhu času zastarává a srozumitelnou být přestává. A přitom by se s tím dalo něco dělat, ne že ne…
V zájmu rozvíjení křestní praxe se třeba nabízí umožnit volbu mezi různými formami křtu. Vždyť už křesťanský myslitel Tertullianus psal o tom, jak křesťané praktikují rozmanité formy (O křtu IV,3). Jednoduše řečeno, kromě křtu politím hlavy by se mohl z dobrých důvodů uplatňovat také křest ponořením, a to buď v příhodném vodním toku anebo v baptistériu ve smyslu náležitě uzpůsobené vodní nádrže Ve druhém z těchto tří případů bychom mohli mluvit dokonce o janovském, křtitelském nebo ježíšovském křtu. Agenda ČCE doporučuje i „šetřit vodou“, když při křtu dospělých radí dotknout se mokrými prsty křtěncova čela, ale křest ponořením je pro ni jen věc dávné historie.
Symbolika ponoření
Křest ponořením poskytuje ale svou symbolikou křtěnci zkušenost, která něco znamená. Nejen že farář mluví o něm a k němu, nýbrž také se s ním něco děje. Nesměl by křest silněji prožívat a o to víc si jej nechávst zvnitřňovat? O co jde, o tom přeci píše apoštol Pavel: „Byli jsme tedy křtem spolu s ním pohřbeni ve smrt, abychom – jako Kristus byl vzkříšen z mrtvých slavnou mocí svého Otce – i my vstoupili na cestu nového života.“ (Ř 1,9) Protože křtem prochází celý člověk, má se někdy zato, že Pavlova slova dokládají úplné ponoření křtěnce při křtu. Na vyobrazeních křtu se ale počínaje 4. stoletím objevují křtěnci stojící v nízké vodě a polévaní vodním proudem. Jako by to byla redukce starší praxe…
Zejména plné ponoření dovoluje křtěnci zakusit odevzdanost vodnímu živlu a pak vynoření vnímat jako symbol znovuzrození. Připomíná se někdy rovněž průchod Hebrejců Rudým mořem jako cesta k záchraně, ale k němu podle vyprávění došlo suchou nohou (Ex 14,22). Při křtu ponořením jde však o to, že na vlastním těle má křtěnec zakusit a vlastní duší přijmout podíl na Kristově smrti a vzkříšení. Tak to také vyjádřila i německá biskupská konference v roce 2008, doporučující tuto formu křtu. V německých kostelích, a to i evangelických, se také v poslední době budují baptistéria, a kde je to možné – s tekoucí vodou.
Nezavádí se však žádná novinka, když uvážíme, že křest ponořením se rozvíjel od počátku křesťanství. Až v pozdějších dobách byla budována baptistéria, dokonce jako zvláštní stavby. V Itálii se stavěly už od pozdní římské doby a dodnes tam najdeme i řadu honosných. Křest ponořením byl praktikován rovněž v době německé reformace. I když (novo)křtěnecké hnutí prosazovalo raději křest politím či pokropením. V novověku nastal však na evangelické i katolické straně ústup od tradiční praxe. Namísto velkých baptistérií byla dávána přednost křtitelnicím. Nicméně ve 21. století nastává obnova – v Německu i díky návrhu luterské křestní agendy z roku 2018.
Pomysleme ale ještě na další podněty, které mohou vybízet k obnově. Vždyť křest ponořením není sám o sobě žádným obřadnictvím, jestliže jej podstoupil už Ježíš. Ježíš sám byl pokřtěn v Jordánu a poté vystupoval z vody (Mk 1,9n). O Filipovi a etiopském dvořanovi se zase v knize Skutků píše, že kvůli křtu do vody oba sestupovali a pak z ní vystupovali (Sk 8,38–39). V raném křesťanství se hovořilo rovněž o „živé vodě“, protože symbolické na křtu bylo i to, že se křtilo v přírodní tekoucí vodě. V teplém středomořském prostředí bylo poměrně snadné tuto formu křtu praktikovat. Ale bývalo zapotřebí křtít i v místech, kde nebyl nablízku vodní tok, a tak již Učení dvanácti apoštolů umožňuje křtít rovněž vyléváním vody, tedy napodobením toku. Křest ponořením provází vcelku vzato celé křesťanské dějiny, i když zdomácnělo především v některých konfesích: v pravoslaví nebo v evangelikalismu. Připomenout si zasluhují britští baptisté 17. století, jimž záleželo na tom, aby křtili podle biblického vzoru. Anebo je bible jen pro oči a uši?
Symbolika křtu má ale i své hlubší úrovně. Pokud totiž přijímá křest dospělý, měl by tento křest završovat jeho osobní proměnu: v zaměření jeho života na spásu a v zaměření jeho jednání na dobro. Jak ale tuto spojitost vůbec realizovat?
Rané křesťanství rozvíjelo nejen teologii, nýbrž i liturgii a symboliku. A z tohoto hlediska dostává křest ponořením další závažné rysy: zakouší jej celý člověk, nejen jeho čelo. Rovněž dovoluje silněji zakoušet blízkost tajemství Kristova vzkříšení. Vyznačuje-li křest přechod ze starého do nového života, pak výrazná a výrazně pozitivní liturgická zkušenost dovoluje zakusit nejen symbol a jeho výklad, nýbrž i přechod, který je v symbolu ukotven. Křestní slavnost by měla být proto radostná, nejen řádně provedená.
Obraz krásného místa
Co říci závěrem? Mezi evangelíky bývá někdy zvykem pochvalovat si rozmanitost v církevním prostředí, proč tedy neobjevovat rozmanitost v praxi víry? Uvažujeme přitom jen o jednom významném prvku křesťanské praxe. O tom, zda by v tomto případě bylo možné zvolit si mezi různými typy obřadů: Zvolen by mohl být křest politím hlavy, křest ponořením v říčce nebo řece a starocírkevní křest v baptistériu. Druhý a zejména třetí typ by zapadal do kontextu Velikonoc. A tak by si zasloužila pozornosti také možnost praxi křtu spojit přímo se slavením Velikonoc - opět podle starokřesťanského vzoru.
Přesto si říkám, zda obsahem této úvahy není jen utopie, náčrt „ne-místa“. Utopie znamená obraz krásného místa, jehož člověk je schopen dosáhnout, ale vůle se mu k tomu nedostává. Nebývá to tak i v křesťanské praxi? Ta může být v nejrůznějších ohledech krásná, takže připomíná budoucí nebeský Jeruzalém, a tak záleží na vůli, zda pro ni kdo zvolí skutečné místo nebo nemísto. Prvotním motivem k této úvaze nebyla ostatně forma, nýbrž pomyšlení na sílu a význam zkušenosti křtu, jakož i na to, aby v reálné praxi nebyl rozpor mezi křtem vodou a Duchem.
Jiří Hoblík
Komentáře
Přehled komentářů
Jirko, na mnoha místech kolem mne i v našich sborech se takový výběr děje, křest ponořením, v přírodní vodě i v baptisteriu, není častý, ale vím o mnoha.
Re: výběr
(Jiří Hoblík, 5. 12. 2024 19:58)Děkuji za informaci. Divil bych se, kdyby se tak vůbec nedělo. Asi jaký kraj... Sám jsem byl svědkem poněkud spíše "pirátských" forem. Kdyby tě něco konkrétnějšího napadlo, budu vděčen. Myslím, že si to zaslouží souvislejší pozornost a větší propracovanost. Vše, co mne napadá, jsem nevypsal.
Re: Re: výběr
(Aleš Wrana, 6. 12. 2024 10:50)Mně spííš překvapilo, že jsi svůj článek napsal, jako bys o křtech ponořením v naší církvi nevěděl. Není to jen záležitost krajová. Máme v církvi přece docela velkou skupinu kazatelů s důrazy evangelikálními, kteří mají k této podobě křtu blízko. A máme v mnoha sborech evangelikály, kteří byli takto pokřtěni,a asi nejen oni. Znovu opakuji, nemluvím o velkých počtech, ale myslím si, že když za kterýmkoliv farářem někdo s takovou preferencí přijde, budou hledat řešení. Navíc v této době, kdy si každého křtu (dospělého) zvlášť cemíme.
Re: Re: výběr
(Aleš Wrana, 6. 12. 2024 10:59)a propos: dodnes mám před očima, jak v prvním vydání biblického překladu Slovo na cestu byla řeč o Janu Ponořovači. Tak to bylo zvlášť návodné...
Re: Re: Re: výběr
(Jiří Hoblík, 6. 12. 2024 11:19)Aleši, několik jsem sice zaznamenal (už jsem na to narážel), ale nahodilé případy nejsou pro úvahu nic moc. Navíc bych musel obvolávat desítky sborů, zda tam nebo tam to dělají. Jde o to, zda se jedná o obecně dostupnou praxi, zřetelně nabízenou, propracovanou, nachystanou. Nejen o praxi hlavně pro evangelikály tu a tam. Dosavadní Agenda ČCE o tom mlčí. Což jsem už zmiňoval.
Re: Re: Re: Re: výběr
(Aleš Wrana, 6. 12. 2024 12:34)
Agenda 1983 doslova říká: "Křestní akt, který se ještě v reformační době dál ponořením, se obvykle koná trojnásobným politím hlavy dítěte vodou. Jinak — zejména při křtu dospělého, který poklekne, - se křtící třikrát dotkne namočenými prsty křtěncova čela." Přičemž to slovíčko "obvykle" je důležité. Jiné způsoby nejsou ani vyloučeny ani snižovány. Tvá interpretace těchto slov: "Agenda ČCE doporučuje i „šetřit vodou“, když při křtu dospělých radí dotknout se mokrými prsty křtěncova čela, ale křest ponořením je pro ni jen věc dávné historie," není úplně korektní, hlavně že by důvodem mělo být šetření vodou.
Pak ještě před pár lety synod přijal Vysvětlení křestního obřadu pro vznikající novou agendu, ale to teď neumím dohledat. Takže ani nevím, jestli je tam o způsobech zmínka.
Když se ptáš, jesli naše sbory ponořování "zřetelně nabízí", tak nevím, zda by měly. Ve svém článku píšeš, že tato podoba má silnější symbolický náboj, člověk křest plněji tělesně prožívá. "Rovněž dovoluje silněji zakoušet blízkost tajemství Kristova vzkříšení." Tak pokud budeme věci měřit intenzitou tělesného prožitku, měli bychom u křtu ponořením ještě nechat křtěného fakt topit, pod vodou delší chvíli podržet, a pak ho třeba náročně křísit, aby zažil něco podobného "smrti spolu s Kristem" (Ko 2:12).
Re: Re: Re: Re: Re: výběr
(Jiří Hoblík, 6. 12. 2024 13:07)Formulace „šetřit vodou“ je v uvozovkách, proč asi? Slůvko "obvykle" nic neznamená. Může se vyložit tak, že se připouštějí ještě namočené prsty, anebo co koho napadne. To je u tématu křtu hodně slabé, křest to podceňuje. Jako by ČCE neměla valný zájem o křtěnce. Proto mi jde o věcnou, obsahovou stránku křestní praxe, zda je ji Evangelická církev schopna rozvíjet. Spory o slovíčka jsou k ničemu.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: výběr
(Aleš Wrana, 6. 12. 2024 18:47)
Uvozovky v textu používáš i pro vymezení citátu, tedy doslovnosti, zde u "šetření vodou" tedy zřejmě naopak jde o rozvolnění smyslu, o nadsázku. Člověk to čte a nepozná, jestli ta slova z Agendy cituješ. Je to trošku zmatek, asi to někdy dělám i já.
Zkouším znovu: ptáš se, jestli křest v podobě ponořování je ve sborech "zřetelně nabízen". A já se ptám, proč by takto nabízen být měl? Když měřítko plnosti prožívání mi přijde zavádějící.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: výběr
(Jiří Hoblík, 7. 12. 2024 19:55)
"Měřítko plnosti prožívání" je sice dílčí aspekt, ale popírat je znamená popírat lidství ve vztahu ke svátosti křtu. Nesmí tu člověk nic prožívat? Naopak by podle mne měl být podpořen, aby se identifikoval se křtem.
Proč by zřetelně měl být nabízen, to vyplývá z mých úvah: Protože je to legitimní forma, která je v dějinách i současnosti křesťanství praktikována (a tedy vůbec nejen v evangelikalismu). A už je to forma biblická, což je argument dobře evangelický. Takto byl pokřtěn Ježíš a takto byli křtěni první křesťané. Doba prvního křesťanství byla mj. dobou rozvíjení základní křesťanské symboliky (což je téma samo o sobě), a to že se z ní leccos povytratilo či pozastřelo, je prostě škoda. Není nutno vymýšlet, stačí jen hledat. Křest v této podobě navíc dostává rys osobní cesty vztahu ke Kristu, nejen úkonu, který na křtěnci vykonává farář. Také je to svátost, která si zasluhuje zvláštní péči. Ale myslím, že v těchto úvahách lze dál pokračovat, zvlášť pokud by se tato problematika, kterou jen načrtávám (bez nároku na úplnost), důkladněji studovala.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: výběr
(Aleš Wrana, 11. 12. 2024 6:58)Zůstanu jen u tvé první věci, u "plnosti prožívání", a tady se asi fakt lišíme. Podle mého pochopení je křest objektivní skutek Boží, ex opere operato, v který já mám uvěřit. Jeho pravost a účinek se neměří intenzitou mého prožívání, natožpak kdyby prožívání mělo být popisováno především v emocích nebo šířeji tělesných prožitcích. - Protože, vztaženo k církevní praxi: už toto by mluvilo proti nemluvněcímu křtu, to nemluvně svůj křest jako křest neprožívá. Anebo: když jsem u křtu a bolí mě zub nebo jsem se špatně vyspal, a svůj křest bych si neprožil radostně, nebo má farář blbé kázání, mám svůj křest odložit na příští neděli?, teď to trochu paroduji, ale je to založeno na mé farářské zkušenosti: ti, kdo nabízejí překřtívání, tzv. křest Duchem, často se odvolávají na zkušenost těch, kdo byli pokřtěni v "tradičních" církvích: a prožili jste, jak na vás mocně sestoupil Duch svatý? Ne? Tak my vám to teď nabízíme.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: výběr
(Jiří Hoblík, 11. 12. 2024 15:04)
Svou odpovědí líčíš jen své pojetí křtu, ale není to reakce na mou odpověď Tobě. Kdybych obojí srovnal, mohl bych z toho vyvodit i následující důsledek: Je-li křest "ex opere operato", pak není potřeba nakonec dělat vůbec nic. Jen se může někdo přihlásit k víře - a pak se považovat za Bohem objektivně pokřtěného.
A pokud jde o nemluvněcí křest - v prvních generacích křesťanů se začaly děti křtít pohromadě s ostatními členy rodiny. V době, kdy otázka víry je víc než dříve záležitostí rozhodnutí, bych pro křest dětí byl jen ve vyhraněných případech, ne automaticky. Určitá forma křtu není to, bez čeho by křest nebyl křtem, ale spíš by měla relevantně odpovídat okolnostem. V první církvi se kropením křtilo, kde nebyla v dosahu vodní plocha.
A pokud jde o prožívání - to je přeci v tomto punktu prožívání vztahu ke Kristu. Jít dogmatikou proti zkušenosti je totéž co umrtvovat víru.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: výběr
(Jiří Hoblík, 11. 12. 2024 19:28)
Ano, má to spoustu souvislostí, že by mohla vzniknout příručka. Filipi napsal kdysi knížku o Večeři Páně, ale křest si taky žádá své. Spíš knížka nejen teologická a historická, ale taky praktická a pro čtenáře křtěné i připravující se na křest, jakož i pro hledající.
To někdejší lpění na slovu mi připadá paradoxní, jako by ztuhlo. A také křesťané dnes utíkají za světskými radostmi - a jejich prožitku věnují více času i peněz oproti prožitkům po výtce duchovním.
Baptistérium v kostele si dokážu představit jen tam, kde se křest koná hodně často. Nemuselo by být ani příliš drahé. Ale taky záleží na prostoru. Byl by to výraz i toho, že na křtu a na křtěncích hodně záleží. Symbolika nemusí být přebujelá, stačí prostá. Taková, která by vedla ke zkušenosti Kristovy přítomnosti. A přesto radostná a sdílená slavnost.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: výběr
(Jiří Hoblík, 13. 12. 2024 15:46)
Potřebuješ zhruba 10.000 a nepotřebuješ stavět.
Například "BESTWAY Bazén s konstrukcí Power Steel Stacked Stone Swim Vista 4,27 × 2,5 × 1 m - 56714". Místo šaten obyčejné zástěny. Přívod vody hadicí z vodovodu.
Pokud ale seženeš 2 miliony, dopřej si ten luxus. Lepší než utratit to za chlast.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: výběr
(Jiří Hoblík, 15. 12. 2024 0:13)Taky jsem myslel na multifunkcionalitu. Menší děti by se v něm mohli koupat. Větší zase hrát utišení bouře na moři. Starší lidé relaxovat.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: výběr
(Jiří Hoblík, 16. 12. 2024 10:46):D
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: výběr
(Aleš Wrana, 11. 12. 2024 17:08)
Ano, neodpovídám na vše, uvědomuji si, zčásti že to to nedovedu a zčásti proto, že v každé větě je obsaženo tolik věcí... Takže teď opět jen dvě poznámky:
Ale vždyť já jsem v naší církvi skutečně zažil i odpírače obřadu křtu. Jde o několik genercí starou tradici, která říká, že jen na slově a na víře záleží, na přiznání ke Kristu, vnější obřady jsou právě jen pohanskou obřadností, magií či co.
A tedy ke křtu ponořením. Bazénková baptistéria asi v kostelích budovat nebudeme, už z finančních důvodů. Takže by se takový křest asi odehrával v místním bazénu, u rybníka, řeky, v domluvené jiné modlitebně. Prožitek by byl možná silnější v jednom ohledu, v prožívání ponoření. V kolika jiných ohledech by však situace mohla být naopak rušivá: cizost prostředí oproti "mému" kostelu, nesoustředěnost, nezvěstná akustika apod.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: výběr
(Aleš Wrana, 13. 12. 2024 14:03).. že by nemuselo být příiš drahé? I probouzí se ve mně stavební inženýr... Potřebuješ nádrž aspoň 1,5 x 1,5 x 1 m. S přívodem vody a s možností vodu vypouštět. Potřebuješ ohřev této vody, A potřebuješ pro každý křest vodu novou. Zřejmě i s nutností pravidelných kontrol z hygieny, to nevím jistě. - Potřebuješ plochu, kde takový bazének postavit. Pod podlahou kostela prostor vyzděný do hloubky aspoň 2 metry. A vanu nejlépe nerezovou, kachličkové často protékají, plastové mají krátkou životnost. - Potřebuješ šatnu / převlékárnu pro křtěného a pro kazatele. To všechno (a možná jsem něco opomněl) bratru od 2 melounů výše?
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: výběr
(Aleš Wrana, 14. 12. 2024 8:34)To už jsi na desíti kubících vody. Přece to po jednom křtu nevylijeme. To už by se pak muselo využít i jinak. Plocha 4,27 x 2,5 m. Průměrně velký sbor už by se do bazénku vlezl celý. Začíná se mi to líbit...
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: výběr
(Aleš Wrana, 15. 12. 2024 6:48)Občas by se někdo utopil. Ve statistických dotaznících, tam kde máme v rubrice "Počet členů" kolonku Přírůstek křtem bychom zavedli paralelní Úbytek křtem.
výběr
(Aleš Wrana, 5. 12. 2024 19:30)