Biblická jemnost
Hebrejská bible mluví nezřídka drsně. Proto nad ní čtenáři, ale i ti, co její stránky ještě neotevřeli, propadají někdy do rozpaků a jindy je popadá zděšení. Kniha hrůz! Měli bychom to nicméně hebrejské bibli oplatit a jít na ni drsným způsobem podle zásady „na hrubý pytel hrubá záplata“? Anebo: copak se stane, když nad ní mávneme rukou? Není však představa knihy hrůz spíše pověrou, která nedokáže nic, ani hrůzy brát vážně?
Vyjděme však z toho, že evangelictví dělá evangelictvím biblismus, a že se v tom zodpovídá Ježíšovi, který jako biblista diskutoval se znalci Tóry. A jako takový také pravil, že dokud bude svět světem, ani to nepatrné písmenko iota z Tóry nepomine (Matouš 5,18). I na tom písmenečku z hebrejské bible v řeckém znění, jak o ní mluvil Ježíš, jakýmsi způsobem záleží. A to už je výzva čtenářům bible, ať si při svém čtení počínají nanejvýš jemně. Se znalostí biblických jazyků to jde lépe, ale vyhráno přitom není ani zdaleka. A bez takové znalosti…. není zase prohráno. Důležité je vnímat, co čteme, všímat si jemných nuancí, aniž bychom ztratili smysl pro širší souvislosti – a nechtít jen bezhlavě chrlit, co všechno nás napadá, jako by na tom, co bible sama říká, zase tolik nezáleželo.
V pohledu na hebrejský text první části bible nás může znepokojit, že dávní písaři se někdy při přepisování textu „přepsali“. Ale když to zkoumáme, dostáváme se dokonce do napětí se zmíněným Ježíšovým ponaučením. To máme opravovat něco, co nepomine? Člověk se jím ale snadno nechá svést k fundamentalistickému postoji, podle něhož všechno platí přesně ve znění, jaké máme, a jímž se musíme také doslova řídit. Abychom takovému svodu odolali, hledejme prostřednictvím biblických slov něco živého. V nich se setkává svaté s lidským, protože Bůh využívá lidskou řeč, aby člověka oslovil – ne aby byl sám pouze pasivním předmětem lidských řečí. Proto je potřeba hledat, ptát se, vyhlížet, čekat. A také ostřit zrak. A tak jemně se přibližovat k biblickým slovům, u nichž je tolik zapotřebí jemného pozorování, jemného pronikání, jemného rozlišování. Bez toho se i ze zmíněného Ježíšova slova stane, ač vybízí k jemnosti, slovo hrubé, zmrtvělé, jakoby toužící po zkamenělosti.
Při pátrání v biblických slovech zůstává také mnoho otevřeného. A dokonce tam, kde bychom neradi to tak měli. Tak třeba jeden z nejdůležitějších biblických výroků JSEM, KTERÝ JSEM (Exodus 3,14) má řadu výkladů, lišících se i jen v jemných detailech, a rozhodnuto mezi nimi není, jako by uvízly v uzounkých uličkách jazykozpytu. Přesto otevřenost znamená, protože je košatá a nesmírná, že na nás někde stále něco čeká. Jen se vydat na cestu!
Někdy ta cesta může být i náramně dlouhá. Jedna taková vedla z biblického pradávna až do 18. století, kdy bylo zjištěno, že Píseň písní je vlastně sbírkou milostných písní, jemně opěvujících krásu milé a krásu milého. Až se můžeme odvážit závěru, že Bůh se raduje z opravdových lidských lásek. Jen ještě zbývá dost čtenářů Písně, kteří si to ne a ne připustit.
Některé biblické jemnosti nejsou ale tak přívětivé, a to si zase můžeme všimnout, že jemné rysy mají i potemnělé příběhy. Kupříkladu v králi Saulovi nejeden čtenář vidí zuřivého násilníka, a přitom to byl tragický hrdina s pošramocenou psyché. Stačí jemněji rozlišovat, a vidíme osobnost v jiném světle, aniž bychom ji chtěli omlouvat. Spíš jde o to krůček za krůčkem sledovat, jak se vyvíjí příběh jeho konfrontace s mladíkem Davidem, kam tento příběh vede a co nám sděluje.
Biblická jemnost mívá často podobu skicy, která nepopisuje vše až do detailu, nýbrž poměrně rychle dovede k pointě, a ponechává na čtenáři, aby si mnohé představil a domýšlel sám, protože zapsáno je jen to, co stojí za uvědomění a pamatování. Tak tomu je u jemného kontrastu lahodných hroznů, jež měla vydat podle Izajášovy Písně o vinici (5,1–7) vinice, na níž se urodila spousta odporných pláňat. Jen si zkusme jedno i druhé představit, zkusme si představit barvu, chuť, vůni – a co se s jedním nebo druhým dělá. Tento kontrast je načrtnut jen ve dvou verších, posílený o počáteční milostný motiv („… svému milému píseň mého milého…), který apeluje na čtenářovu empatii. Náhle však přichází rozčarování – a to nejen pohledem na pláňata, nýbrž celou soudní řečí, v níž Bůh promlouvá k vinici zklamaně, odtažitě a hrozivě (v. 3–7). Který však vinař by chtěl opečovávat planost vinice? Ztotožňování vinice s Izraelem je přitom výzvou pro ztotožňování s církví, „novým Izraelem“, ale i tady je zapotřebí jemná vykladačská práce. Jemná tak, že z Izajášova slova povede pečlivě linii do dnešní reality, ne však tak, že se nešťastné, smutné anebo jakkoli nepříjemné rysy začnou retušovat a kamuflovat. Jemné rysy duchovní bídy znamenají prostě jinou jemnost než je jemnost vzniklá uhlazováním. Zapotřebí je tedy spíše jemná práce, kterou zná tradiční rytec nebo hodinář!
A to navíc nepřináší Píseň o vinici žádné první ani poslední slovo. Vlastně je hebrejská bible závratná, protože není kamenným artefaktem, který jednoho dne spadl z nebe na zem. Je literárním celkem, který vznikal po staletí, v těch staletích, kdy Bůh vedl Izrael jeho dějinami, v nich působil, a projevy jeho působení byly zapisovány. Závratná je proto rozkošatěnost biblické řeči, plná nedohledné spousty jemných detailů, kontrast celku s drobnostmi, týkajícími se i jednotlivých písmenek. Neutopíme se s jemností zraku, vnímavosti i práce v takové spoustě? Proč asi Ježíšovi tolik záleželo na tom, abychom ani to jedno písmenko nepodcenili?
Nebyla v tom však úcta k božímu slovu, která mu dává přednost před libovůlí, s níž jednoho napadne to a jiného zase ono? Brát je vážně znamená vnímavost, jíž se příčí halabalismus a neochota věnovat čas hledání božího slova, ať už zní jakkoli, v jemných zákrutách biblické řeči.
Jiří Hoblík
Komentáře
Přehled komentářů
Se vším, co jsi napsal, souhlasím. Sám však vím ještě o jednom pojetí jemnosti. Pro mne je to ještě jakási jemnost v jemnosti. To když nad biblickým slovem rozjímáš, trpělivě a s modlitbou, a pak se ti najednou dostane vhledu do smyslu textu, přesvědčivého, jasného a silného. Technicky se tomu říká třeba lectio divina s kontemplativním závěrem, ale na pojmenování té metody tolik nezáleží. - Řekl jsem, že pak je ti smysl jasný, a nad tím by zároveň hned mohly vzniknout pochybnosti. Pro toho meditujícího však až překvapivě jasný je. Jestli je hledačem poctivým, ověří si své nahlédnutí textově kriticky, a taky tím, zda ho vede k životním důsledkům.
creme de la creme
(Aleš Wrana, 10. 11. 2022 8:24)