Věřím v Boha všemohoucího …
Nedávné diskuse na Evangnetu se zamotaly kolem vlastnosti, kterou s Bohem automaticky spojujeme - kolem všemohoucnosti. Co to je „všemohoucí“? Nechci podat výklad, jen přispět k odblokování příliš dogmatického chápání, které vede k nejrůznějším aporiím, ve prospěch chápání tohoto přívlastku jako vyznání víry.
Všemohoucí ve Starém Zákoně:· Jde především o septuagintní překlady dvou epitethon: jahwistické „צבאות“ (cebaót) a elovské „שׁדי“ (šaddaj) (zvláště Job). Někdy jsou vynechány (Ex 6,3), jindy přepsány foneticky (Ez 1,24; 10,5). Jahwistické znamená „Hospodin armád (hvězdy? lid Boží?)“, elovské „mocný (vše-mocný)“ (jde spíš o odhad významu)
· LXX (pokud) překládá, většinou παντοκρατωρ (pantokratór), někdy i δυνατος (dynatos). Někdy je vkládá tam, kde k tomu není v předloze podklad. Tak přešli i do NZ, nebo v Mk 14,62 (|| Mt 26,64 || L 22,69) „δυναμεως“ (dynameós = mocný, schopný).
· Jsou i jiná slova, která jsou takto převáděna do češtiny, např. „הגבר“ (gibbór).
· (šaddaj) „Všemohoucí“ (zvláště שׁדי) je občas i descriptorem pro Boha tam, kde se autor zdráhá vyslovit jeho Jméno, aby jej nepoužil nadarmo (Rt 1,20n; Job)
|
Komentáře
Přehled komentářů
Dialektická zkušenost víry se všemohoucím Bohem ... a také s nemohoucím člověkem:
2Tm 2,13: "Jsme-li nevěrní, on zůstává věrný, neboť nemůže zapřít sám sebe"
2. Korintským 12,9a „Stačí, když máš mou milost; vždyť v slabosti se projeví má síla.“
Dialektická zkušenost víry
(Daggie, 15. 7. 2011 8:40)