Zlobí se Bůh?
Na tuto otázku se nedává snadná odpověď, jednak proto, že se jí při čtení bible málo zabýváme, jednak proto, že sami příliš často nevíme, co je dobré a co je zlé.
Přitom Starý zákon mluví o božím hněvu častěji než o hněvu lidském. A zároveň jinak – protože člověk, když se hněvá, svůj hněv projevuje i tělesně. Ovšem kde si člověk počíná afektivně, tam Bůh suverénně reaguje. Člověk zůstává alespoň minimálně závislý na tom, nač reaguje. Boží hněv ale působí jako hybná síla práva a spravedlnosti. O božím hněvu se dočteme například jako o reakci na zlo nepřátel (Žalm 7,7: „Povstaň, Hospodine, ve svém hněvu, proti zuřivosti protivníků mých se zvedni, bděle při mně stůj na soudu, k němuž jsi dal příkaz.“). Anebo v souvislosti s pádem Judska a zničením Jeruzaléma a jeruzalémského chrámu (např. 2. Královská 24,20: „Bylo to proto, že Hospodin svým hněvem stíhal Jeruzalém i Judu, až je od své tváře i zavrhl.“; srv. též Pláč 2). Dočteme se tak o božím působení ve vztahu k vnitřně hluboce zkaženému Izraeli, z něhož se pouhou opravou pravý boží lide nestane. Díky myšlence božího hněvu však Judejci mohli o svých neštěstích uvažovat ukotveně. V kritické době mohli vědět, že se nenacházejí v nicotě, nýbrž ve vztahu k boží moci.
Boží hněv není pouhou naštvaností – je aspektem boží moci, k níž patří i aspekt lásky a milosti (Žalm 102), a tak také šance i po nejhlubší zkáze. Ve Starém zákoně má boží hněv často co dělat s otázkou viny a spravedlnosti. Ale jsou místa, kde se boží hněv zdá záhadný (Žalm 6). Vymyká se pochopení díky tomu, jak dalece přesahuje perspektivu člověka, jakož i proto, že se tu zvlášť silně ozývá boží svatost.
Abychom však dostáli otázce, kterou jsme si na začátku položili, ptejme se – proč se ptát na boží hněv a číst biblické texty, které se o něm zmiňují? Jednak kvůli Jóbovu umění přijímat i to, co se nám nešťastného děje, tak, jak se děje. Jednak kvůli nepodceňování boží moci. Kdepak Bůh jako Paňáca, který jako by souhlasil se vším, co nás napadne! Pokud tedy se odvážíme uvažovat o dlouhodobém špatném stavu různých církevních institucí, nemusíme se spokojit se zamlčováním, ale ani s historickým nebo sociologickým vysvětlením, které slouží popisu, ne však zdůvodnění. Proč v tom nespatřovat projev božího hněvu? Přitom co je to oproti někdejšímu Izraeli... Vědomí převahy boží milosti nad hněvem nás může zbavovat obav. Odvážíme se takových úvah, které by se přiblížily i kalvínským tradicím?
Jiří Hoblík
Komentáře
Přehled komentářů
Tato zpráva je zde zveřejněna pomocí programu XRumer + XEvil 4.0
XEvil 4.0 je revoluční aplikace, která může obejít téměř veškerou ochranu proti botnetu.
Captcha Rozpoznávání Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, Yandex, VKontakte, Captcha Com a více než 8,4 milionu dalších typů!
Četl jste to - to znamená, že to funguje! ;)
Podrobnosti na oficiálních stránkách XEvil.Net, je bezplatná demo verze.
Korektor?
(Jakub Dvořák, 18. 6. 2016 8:17)Jen pro pořádek (EČČB jsem nečetl): je fakt, že i korektor může zaškodit, ale odhaduji, že se na autorských článcích vyřádí spíš technická redakce. Korektor pouze opravuje chyby sazečů.
Re: Korektor?
(Jiří Hoblík, 20. 6. 2016 17:37)Děkuji za zásadní diskusní příspěvek k tématu. Jazyková korektura, resp. korektura je termín pro běžné jazykové opravy textu (v agenturách, periodikách), zatímco jazyková redakce je komplexnější práce s knižním textem. Občas se oba pojmy v praxi zaměňují.
Re: Re: Korektor?
(Jakub Dvořák, 22. 7. 2016 10:49)Samozřejmě, že nejde o nic zásadního. Samozřejmě, že Bůh se zlobí (Ř 1,18 a mnohá místa jinde), ale to je snad kromě "theologů" ČCE známo každému. Kdyby se nezlobil, byl by jako pohodový rodič, s nímž si jeho děti vymetou, kde potřebují - modla. Bůh, kterého by k hněvu nepřivádělo zlo a bezpráví, pachatelé utrpení jiných, by byl pořádný cynik. Ale já už nic zásadního psát nechci, musel bych se vyjadřovat k dění ČCE. Má poznámka byla jen čistě technická.
Recommendations: how to promote your svobodne.estranky.cz
(LatonyaUnoth, 26. 3. 2018 14:50)