Finanční poradce 1: Čeho dosáhnout?
Pro začátek za zvážení stojí zásadní rozhodnutí. Tím zásadním rozhodnutím míním rozhodnutí mezi třemi rámcovými možnostmi dalšího vývoje ČCE jako církevní organizace.
1) Náročný vzestup. Jedna možnost, kterou bych si sám přál nejvíce, protože současná situace mi prostě nevyhovuje a protože rozvíjet je třeba teoreticky vzato mnoho věcí. Ale pochybuji, že na ni dojde, protože by potřebovala hodně odvahy. Ale i hodně rozmanitých, nejen finančních, prostředků. Spočívá ve směrování celého vývoje k vyšší kvalitě i šíři působení, což právě vyžaduje významné zvýšení nákladů. Vytvářela by se velká hodnota různých forem duchovní praxe, zatímco z financování by se stala s lehkým srdcem provozovaná přidružená činnost. Smyslem tohoto vývoje by samozřejmě nebylo, aby církevní organizace byla bohatá. Nejde o nic jiného, než o to, že kvalitní produkce duchovních statků si žádá zvýšené nároky. Tato možnost vypadá jako dosti riskantní, ale i sympatická.
2) Náročné uskromnění. Tato varianta je realističtější než předchozí, je motivována Ježíšovým slovem o ptactvu nebeském a polních liliích, jen k ní asi schází odvaha. Oproti nákladnějšímu provozu je možné se rozhodnout pro provoz výrazně skromnější oproti současnému stavu. Takové rozhodnutí by mohlo být věcí jisté hrdosti oproti pouhému podléhání tlaku okolností. Skromnější provoz by znamenal dalece laické pojetí církevní organizace. Laické pojetí by vyžadovalo snížení využívání nemovitého majetku, zavedení obecného samostudia, shromažďování po domácnostech a v levných prostorech, zatímco profesionálních pracovníků by bylo naprosté minimum. Vzorem by bylo dávné hnutí Valdenských, ač s bonusem. Finanční prostředky by byly věnovány většinou na výslovně křesťanské účely a v souvislosti s tím i na účely charitativní. Hrozilo by ovšem zrušení ETF či zrušení jejího teologického studia (hrozbu nepovažuji ovšem za nutnost, jen za faktor oslabující odvahu). Ve výsledku by církevní struktura byla duchovně spravována kolektivem farářů-krajánků (již jsem kdesi zaslechl názor, že místo sborových farářů by měli být seniorátní faráři), kteří by hodně studovali (aby poskytovali kvalitní duchovní pokrm) a hodně cestovali, v čemž by se koneckonců trochu připodobnili i Ježíšovi. Chtěl by však dnes ještě mít někdo v něm vzor? Netuším.
3) Jednoduché udržování statu quo. Třetí alternativa je vlastně nejsnazší a spočívá v zachování dosavadního pižlání. Obě prve zmíněné varianty jsou náročné, takže rozhodnutí záleží na volbě mezi koncepcemi a snazší cestou. Mám dokonce zato, že tak asi se vývoj Evangelické církve ubírá a také se bude ubírat nadále. Pro tuto alternativu se ovšem nikdo nerozhoduje, ta platí, takže jen je možné se rozhodnout proti ní ve prospěch určité náročnější cesty. Jinak bude stále docházet k řadě drobných korektur, ale nakonec v zásadě dojde k tak razantnímu nedostatku prostředků, že až výrazná nouze přiměje činovníky, aby se usebrali a usilovali o skutečně koncepční řešení. Něčím takovým strategický plán Reformanda2030 zdá se mi nebýt.
Jiří Hoblík
Komentáře
Přehled komentářů
Z textu jsem neporozuměl, jak předpokládáte postavení sborů a SR v církvi
Když otec nastupoval těsně po válce do Miroslavi, chodil si pro výplatu ke kurátorovi sboru k br.Ryšavému. Tam bylo postavení zřejmé. Sbor si povolal faráře ke službě, a oba to tak chápali včetně všech odpovědností a pravomocí. (A tak zní i text v církevním zřízení „…Církevní sbory povolávají podle svých potřeb a možností na místa zřízená církví faráře nebo jáhny, svěřují jim kazatelské, katechetické, pastorační, vzdělávací, správní i administrativní úkoly a vyžadují jejich věrné plnění….)
Jak předpokládáte, že to bude za 30 let (z vlastní zkušenosti vím, jak krátký je to čas). Koho máte na mysli formulací že „že až výrazná nouze přiměje činovníky, aby se usebrali a usilovali o skutečně koncepční řešení..“ Máte na mysli činovníky na sboru, nebo na SR a jejich orgánech. Ano-li SR bude na tyto orgány přenesena pravomoc - např. obsazovat sbory (asi jako u katolíků) a bude společný církevní majetek (jaká bude cesta k tomu, aby se tak stalo), nebo sbory zůstanou samostatné (jak je tradice) a činovníci by měli pro tyto sbory zajistit finance.
Chvilku jsem jako ekonom sloužil na ÚCK a tak vím, že je snaha problém nějak pořešit, ale nevím jak. Víte-li jak, prosím sdělte mi to.
Dík za zprávu, s pozdravem
Petr Ženatý
Re: Jak financovat církev
(Jiří Hoblík, 16. 1. 2021 15:59)Děkuji moc za reakci. Vzhledem k ní se mi zdá, že je potřeba jasněji rozlišovat oblasti: a) duchovní praxe, c) církevní správy, d) financování. O "činovnících" mluvím proto, abych se vyhnul evangelickému žargonu, a prostě bych tak nazýval všechny odpovědné za správu organizace (bod c). Osobně by mne hodně zajímala celá cesta od zdrojů k výplatě mzdy farářům před rokem 1948, mohlo by to být poučné. Je fakt, že sbory si počínají dosti autonomně, ale stále jsou odkázány na církevní řády a musí odvádět peníze. Zkusme si však představit, že by sbory byly plně finančně autonomní - a faráře by měly jen ty, které by jej uživily. Obávám se, že malé sbory čeká nelehká finanční situace a že to bude působit tísnivě, a proto je potřeba jít s úvahami hlouběji, ne neadresně obviňovat z nestarání. Víc bych finanční stránku chápal jako speciální, odbornou, do níž by faráři a mnozí nefaráři neměli tolik mluvit, protože obvykle nejsou ekonomy. Centrální orgány (synod, SR, ÚCK) by měly pečovat o obecné podmínky, a tím ulehčovat jednotlivým sborům, jejichž vlastní iniciativa by se měla zároveň respektovat. Vzhledem k vlastnímu odbornému vývoji považuji za legitimní klást ekonomické otázky, ale ne přinášet ekonomická řešení. V zájmu odlišování a hledání souvislostí uvažuji, jak uvažuji.
Re: Re: Jak financovat církev
(Petr Ženatý, 20. 1. 2021 11:50)
Dobrý den.
Omlouvám se, ale nevím jak je to s uváděním cizich dokumentů na různých e-stránkách, a nerad bych se někoho dotkl.
Jednou v nějakém pořadu na Noe p.Martin Lanži z Broumovské farnosti v závěru pořadu citoval (přečetl) text od Josepha Ratzingera z roku 1969, tedy z doby, kdy ještě nebyl papežem Benediktem XVI.
Velmi mne to oslovilo. Napsal jsem si o ten text a poslali mi ho. Chtěl jsem ho přeposlat na adresu z Evangnetu
email:
jiri.hoblik@evangnet.cz
Vrátilo se mi to jako nedoručitelné. Pošlete-li mi na zenaty.petr@seznam.cz kontakt, přepošlu to. Dík
o peníze jde...
(Aleš Wrana, 7. 12. 2020 20:52)Spějeme skrz tvou trojku ke tvé dvojce, zdá se mi. A je za tím i nějaká koncepce. Neviděl bych trojku tak pohrdlivě, a taky pravda, výsledná dvojka nebude tak vznešená, jak popisuješ.
Re: o peníze jde...
(Jiří Hoblík, 7. 12. 2020 22:27)Jestli "pižlání" vidíš jako něco pohrdlivého, tak fakt nevím. To je tak mírňoučné slovíčko, až pochybuji, zda jsem se nezpronevěřil poctivosti. Ale to nechme stranou. Člověk byl od Pána Boha obdařen svobodou - k myšlení a jednání. Pokud toho nevyužívá ku prospěchu, ale jen se nechává vléci okolnostmi, tak neví, co to je vděčnost za dar. Ne náhodou odvážní si získávají sympatie, i když i závist.
Re: Re: o peníze jde...
(Aleš Wrana, 8. 12. 2020 13:25)Za sebe můžu ukázat jen kousek. Jsem v poradním odboru evangelizačním a misíjním. Co by tady znamenalo mít koncepci? Že víme, jak současné způsoby proměnit? Že víme, které způsoby nemají budoucnost a mají se rušit - na těch a těch sborech? To přece nikdo neví dopředu a celkově: neví, co by zaručeně fungovalo a co jistě nemá budocnost. Můžeme jen studovat, zajímat se, hledat možnosti průběžně, doporučovat... Víme třeba, že odvody personálního fondu rostou, členstvo určitého sboru se snižuje, často to podnítí k větší obětavosti ostatní, k shánění jiných zdrojů, k šetření, ale jen do určité míry, pak hrozí únava až znechucení. Jak se lidé zachovají? Jak se zachovají, když budou mít jezdit do kostela 20 km daleko? Jak to dopadne, když z každého sboru budou mít 2 presbyteři absolvovat dvoulety kurs a pak se nechat ordinovat? Doporučit to můžeme, a takové různé možnosti se zkoušejí. Nevím, jestli bys to už uznal jako "koncepci". Jestli by "svoboda k myšlení" měla být zapojena ještě více. To modelování by muselo být tak jemné a kdoví jestli vůbec možné.
Jak financovat církev
(Petr Ženatý, 16. 1. 2021 12:19)