Jak na exegetické sebeklamy: Mt 7,3 jako zbraň proti kritice
Je jednoduché chápat Ježíšův výrok z Evangelia podle Matouše 7,3 jako obranu proti křivým pohledům a napadání druhého. Výrok je navíc vtipný – jen si zkusme představit, jak se někomu dostal trám do oka… Není třeba vynaložit velkou energii na jeho výklad. Pochopit jej může každý. Snadno nás napadne, jak není hezké, když nás nějaký chytráček vášnivě opravuje...
Ale snadné není jen jeho chápání, nýbrž i jeho použití proti všelijaké kritice. A o to v našem výkladu nyní půjde. Rozlišujme však kritiku a polemiku. To není jedno a totéž, protože polemika spočívá v námitkách proti postoji, s nímž nesouhlasíme. Polemika nemusí být špatná věc, jen si vezměme, jak silně se jí věnovali křesťanští apologeti. Věnujme se však kritice.
Kritikou rozumějme snahu o rozlišování, jehož je zapotřebí například pro hledání nejlepšího možného řešení. Ovšem tam, kde jsou věci lidské v nepořádku a lidé si přesto říkají, jak je to s nimi dobré, tam je přeci kritika zapotřebí. Kdybych studentům schvaloval chyby v jejich písemných pracích, kam bychom to došli?
A tak se domnívám že v prostředí církevních strukur neexistují dostatečné cesty, jimiž by bylo možné provádět seriózní kritickou práci. Analyzovat situaci, jak zle na tom církevní organizace je, toho jako by se mnozí báli. Někdo se schová do kouta, někdo jen pokrčí rameny. A někdo zase praští do stolu: Rozhodující je držet partu – a pokud se to někomu nelíbí, nás to nezajímá. Už jsem několikrát v minulosti během různých diskusí zaslechl obranu pomocí Mt 7,3, jako by si někdo bral kritiku, například kritiku církevního neštěstí „příliš osobně“. Křesťan se ale má hlásit ke Kristu a ne se poutat k organizačním strukturám. To přeci neříkám vůbec nic nového.
Ale jen se podívejme na Ježíše samého, kritizujícího znalce Zákona a farizeje: „Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Stavíte náhrobky prorokům, zdobíte pomníky spravedlivých a říkáte: ‚Kdybychom my byli na místě svých otců, neměli bychom podíl na smrti proroků.‘ Tak svědčíte sami proti sobě, že jste synové těch, kdo zabíjeli proroky. Dovršte tedy činy svých otců! Hadi, plemeno zmijí, jak uniknete pekelnému trestu?“ (Mt 23,29–33) Vždyť tady Ježíš nejen někoho kritizuje, ale také vášnivě s někým polemizuje. Není to již přes čáru? Někdo by třeba namítl: Ježíš jako bezhříšný Syn boží si to mohl dovolit, ale nikdo jiný po něm už nemůže…
Ovšem Ježíš měl na mysli situaci, kdy někdo se zakaleným zrakem chce vyjímat druhému třísku z oka a hrozí, že ho dočista oslepí. Rozhodně tím nezavrhoval kritiku a ani polemiku.
Pro další inspiraci můžeme nahlédnout do 2. listu Korintským 13,5: „Sami sebe se ptejte, zda vskutku žijete z víry, sami sebe zkoumejte. Což nechápete, že Ježíš Kristus je mezi vámi? Ledaže jste před ním neobstáli!“ Je to rada o odstraňování třísky nebo klády z oka? Je to výzva k sebe-kritice, a ta kdyby se uplatňovala obecně, to by bylo čisto v křesťanských duších a společenstvích! V 1. listu do Soluně 5,1 pak dokonce čteme: „Všecko zkoumejte, dobrého se držte“. Pokud budou křesťané zkoumavě hledat dobro, budou mít dobrý společný zájem, to pak překonají leccos kritického… V zásadě platí zároveň to, co najdeme v listu do Efezu 5,10: „… zkoumejte, co se líbí Pánu“. Vidíme zde, že kritika je požadována i žádoucí. Hlavní měřítko ke kritice ani k odmítání kritiky není v nikom z lidí.
Současný stav českého evangelictví je ale dokladem toho, že kritická práce v naznačeném smyslu – ve smyslu zkoumání, upřednostnění sebe-kritiky a hledání dobrého cíle v souladu s boží vůlí – se prostě nedaří. Stačí přehlédnout vývoj za poslední půlstoletí, což je dlouhá doba… Takový vývoj nemůže nepoznamenat vůli a mentalitu, nejen počet členů a „aktivních“ účastníků bohoslužeb. A jistě nejen to. Což by také chtělo zkoumat...
Jiří Hoblík
Komentáře
Přehled komentářů
Jirko, shodou okolností mám teď pro tebe odpověď dost exaktní. Chystal jsem článeček na téma Co všechno je v úpadku podle časopisu Český bratr. Časopis má totiž docela šikovné vyhledávání v textech a tak to mohlo být rychlé, slova „úpadek, upadat“ jsem vybral jako charakteristické pro současnou situaci církve. A moje předtucha byla stejně předsudečná jako vyznění tvého textu (podle mého pochopení). Očekával jsem, že v ČB bude často něco o úpadku morálky, společnosti, politické kultury, ale že se neodvážíme mluvit o úpadku církve. Že vidíme třísky jinde, ne trám u sebe. Výsledek je dost jiný. Když to rychle shrnu, a když zůstanu u výskytů z tohoto sémantického pole, které se týkají současnosti, jsou zde 3 roviny:
1) užití o společnosti: „bělošská střední vrstva v USA v posledních 15 letech upadá“; „každá generace si myslí, že úroveň jazyka upadá“;
2) užití o křesťanství obecně: „úpadek náboženství u moderního člověka“; „upadání víry v západním světě“;
3) užití o naší církvi: „úpadek některých sborů“; „úpadek misijního a diakonického rozměru církve“; „dlouhodobý úpadek konfesijnosti“; „ekonomický model zákonitě povede nejprve ke stagnaci a poté k úpadku práce“.
Sebekritické výroky převažují. Zdá se mi, že se nebojíme být sebekritičtí. Hlavní problém není v tomto.
Re: sebekritika ČCE
(Jiří Hoblík, 16. 5. 2023 0:37)
Ahoj. Díky za reakci.
O úpadku píšu jinde. Nyní mi jde jen o otázku exegese a jejího praktického uplatnění.
K tvému nálezu: "úpadek některých sborů" - to zní jako velký eufemismus, je-li úpadek celkový. A jako takový by měl být studován. Několik do vzduchu vypuštěných slov nic neřeší a jen se někam rozplyne. Za kritiku do vlastních řad nebo sebekritiku si to nezaslouží označit.
Re: Re: sebekritika ČCE
(Aleš Wrana, 17. 5. 2023 12:00)Jistěže například na těchto stránkách bychom mohli kritizovat svou církev mnohem silněji než se to děje v Českém bratrovi. Ovšem to, co se prosadí do oficiálního církevního časopisu, i uměřená sebekritika, může mít pro církev mnohem větší důsažnost než cokoliv, co se objeví na těchto stránkách. Které osobně mám rád, ale které jsou holt běžnými církevníky brány jako úlet, s prorockým potenciálem blížícím se nule. – A znovu říkám: nevidím takový velký problém v nedostatku sebekritiky. Odhaduji, že to, že je církev v úpadku, by nám odsouhlasil skoro každý evangelík. Problém je, že nevíme, jak s tímto zjištěním zacházet.
Re: Re: Re: sebekritika ČCE
(Jiří Hoblík, 17. 5. 2023 13:48)Dosah Českého bratra bych si neidealizoval. ČB je k tomu, aby si ho část evangelictva ráda přečetla. A to je asi tak vše. Co je prorocký potenciál nevím - proroci se obvykle kamenují a vyhánějí apod. Obecné zjištění, že církev je v úpadku, je k ničemu. K něčemu by byla pořádná analýza a praktická pořádná reakce na takovou analýzu. Bylo by to ovšem hodně moc práce. Stejně tak naprázdno se mluví o jakési misii. De facto znamená šeptání zpoza zdí: "Nechce se někdo spolu s námi účastnit úpadku?"
Re: Re: Re: Re: sebekritika ČCE
(Aleš Wrana, 17. 5. 2023 15:44)Někdy jsi skeptický podle mého nemístně. Ano, PROROCI byli kamenováni a vyháněni - ale často i lidi inspirovali. MISII lze dělat jako získávání salárníku - ale taky jako zvěstování evangelia. I dnes je to možné a setkávám se s tím. A např. návrh na zakládání pionýrských míst, který bude poprvé projednávat letošní synod, míří tímto směrem. - A v něčem s tebou souhlasím. Ano, probíhá krize, úpadek církve. A chtělo by to natvrdo něco jako "krizové řízení".
Re: Re: Re: Re: Re: sebekritika ČCE
(Jiří Hoblík, 18. 5. 2023 10:30)To, že se tu a tam někde něco stane, nepopírám. Ale vůle vyrovnávat se s úpadkem je velmi slabá, a jen trochu se probudila po zjištění, že stát postupně ukončí finanční příspěvky. Přitom vývoj lze sledovat už desítky let. Když toto není alarmující...
Re: Re: Re: Re: Re: Re: sebekritika ČCE
(Aleš Wrana, 18. 5. 2023 16:45)Spinoza říká, že k tomu, aby se člověk odhodlal k radikální změně, jsou zapotřebí pozitivní emoce. Obavy ani zděšení nestačí. Pozitivní emoce byly, to už samozřejmě říkají autoři pozdější, např. při vzniku kapitalismu či v marxismu. Jistě, teď v církvi by tuhle roli měla hrát víra... - Stav je alarmující, ale k aktivizaci nevede. Ty se tomu fakt divíš? Stejně je to přece se stavem životního prostředí, s krizí instituce manželství apod.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: sebekritika ČCE
(Jiří Hoblík, 18. 5. 2023 16:58)No vidíš. To je taky téma. Jen bych nepřebíral od Spinizy emoci přímo, protože pro něho je to konstitutivní systémový prvek. Na druhé straně že by byl dostatek pozitivních emocí v evangelictví, nevím. Sám je naopak postrádám. A vedle toho u charismatiků a podobných to pozitivními emocemi přetéká, ale tím mě nedostanou. Spíš myslím na to - uklidit chlívek a v uklizeném prostoru míst dost místa pro mnoho příznivého. Pozitivní emocí nechť je vyhlídka na to příští dobré, čeho jsme schopni a čeho je možno se dočkat.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: sebekritika ČCE
(Aleš Wrana, 18. 5. 2023 19:49)Takže oba víme, že Spinozovy emoce jsou více než extatické halelujáctví. Evangelická pozitivní emoce (afekt + idea)? Např. inspirovaná naděje pro svět.
sebekritika ČCE
(Aleš Wrana, 15. 5. 2023 21:28)