Jo, takhle se na ně vzdychává, a nikdo už snad ani neví proč. Je to stereotyp. Blíží se Vánoce, a tak mají různí rádoby inťoši žně: novinové články se budou ošklíbat nad konzumem, do něhož patří i mediální obchod, a články tohoto ražení jdou obzvlášť na dračku. Lidi si totiž rádi přečtou, jak jsou ti druzí blbí.
Na to pochopitelně přišli i kazatelé. Vědí, co chtějí jejich ovečky slyšet, vědí, co jim samým se líbí. A tak slyšíme podobné věci každoročně ve vánočních kázáních. Dříve jsem si vedl dost podrobné záznamy o vyslechnutých kázáních, nebýt stěhování, měl bych asi dost konkrétního materiálu. Ale je to milosrdné a moudré, že mi z toho zbylo jen to, co uchovala hlava. Nebudu se tudíž obouvat do konkrétního kázání a kazatele, spíš do obvyklých, stereotypních, vánočních nešvarů našich kazatelů a kazatelek, a ne jen našich.
Z mnoha kázání je zřejmé, že se jejich původci potřebovali od vánočního reje distancovat. A tak my, kdo jsme měli ten hloupý nápad oslavit svátky s bratřími a sestrami pod kazatelnou, se neustále dovídáme stejná moudra:
1. Vánoce nejsou kvůli dárkům (to by jeden fakt neřekl!)
2. Ježíš se nenarodil 25. 12. 0000 (tak to jsem vskutku šokovaný!)
3. Vánoční shon a humbuk je jen komerční běsnění (po tomhle vždy zatoužím být místo v kostele v hypermarketu)
4. Zatímco my slavíme, jinde trpí (to je pravda, ale můžeme za to my v kostele? Co proti tomu máme dělat? Nebo jde jen o to, abychom se na ty svátky také trochu cítili blbě a provinile?)
5. Vánoce tu nejsou kvůli „selankovým koledám“ (jistě, vždyť už ani křesťané neumějí ve věku MP3 zpívat vlastní hubou)
6. Když už jsme u té huby, je nápadné, kolik vulgarit se ve snaze schladit vánoční sentimentalitu v kázáních ocitne: mám na mysli třeba kázání, jehož autor ironizoval člověka po Štědrém dnu, jak sedí na záchodě „sere a blije“ (onen bratr to asi dělá do kalhot)
7. A ano, také ta potřeba všechno shazovat a ironizovat (jeden kazatel prohlásil, že jen k dětem je schopen mluvit o Vánocích bez ironie).
Bylo by asi zajímavé, zadat nějakému psychologovi, aby si proklepl bratry a sestry, kteří mají potřebu distancovat se, proč vlastně. Chápu, když jistý čerstvě pospubescentní bohoslovec uzavřel své vánoční kázání pro mládež slovy „Možná jste zklamaní, že jste neslyšeli žádný sentimentální příběh o děťátku v jesličkách …“. I u něj už to byla trochu zpozdilost, ale ještě ne tak patologická. Ostatně výbuch smíchu mezi posluchači naznačoval, že nikdo zklamán nebyl, a potutelný úsměv kazatelův prozradil, že to skutečně nečekal. Byl to výsměch někomu jinému, někomu, kdo přítomen nebyl. A to je úskalí všech těchto kazatelských vánočních zlozvyků: míří proti někomu, kdo není mezi námi, komu se všichni rádi, protože z pozice těch zasvěcenějších, společně vysmějeme.
Distance od oslav vánočních svátků je celospolečenská. Nejen faráři, ale i všelijaké „celebrity“ staví na odiv, že oni přece nejsou tak blbí, aby s davem třeštili jen proto, že je nějaké datum v kalendáři. Může za tím být leccos. Vzdor proti stádovosti. Některé církve, nebo jednotlivci v jiných, mají také problém právě s tím, že to není biblické (např. Oliver Cromwell). Ale on není žádný křesťanský svátek biblický. Ani Velikonoce ne. Nový zákon žádné svátky nezavedl (
Ř 14,5). Je s podivem, že jen Vánoce musejí čelit tolika atakům. V tom, co kdo slaví/neslaví, by však měla být vzájemná tolerance. Ne, víc než tolerance – respekt! Ten je totiž víc, než, že mi někdo či něco nevadí. Může to také zahrnovat upřímný zájem o postoje druhého, které se mým vymykají. Není totiž nikdo lepší tím, co slaví a jiný tím, od čeho si drží odstup. Nejde o to, být lepší, ale jaký obsah naše slavení a neslavení má?
Puberta vede k jistému opovrhování vším, co člověku připomíná dětství. A proto tak tyto exhibice rezonují zejména v publiku oné kategorie. Víc než jiné svátky právě Vánoce vracejí člověka do doby, kdy s otevřenou pusou a vykulenýma očima civěl na stromek, oba rozzáření svíčkami a dychtivým očekáváním dárků, za což se dnes upřímně stydí. Onen stud pak mnohé pronásleduje i dále jako špatné svědomí. Kdyby však nic jiného, vrátit nás z dospělosti do tohoto stavu, udělají Vánoce samy více než jakýkoliv pokus o jejich hlubokomyslný výklad. Však právě jedině takto se smí mít člověk k božím věcem (
Mk 10,15;
L 18,7).
Co tím ale sledují ti starší? Neprozrazuje to jejich vlastní nevyrovnanost se svým dětstvím? A možná ještě hůř: co když si tito kazatelé nevšimli, že cílený posluchač v kostele nesedí? Co když tak vidí shromážděné, a tak hluboce jimi opovrhují!
A tak, bratři a sestří kazatelé, možná je to naše zpozdilost, že po všech intelektuálních perlách stále tyto svátky slavíme a milujeme. Nepotřebujeme zase slyšet žádné z výše jmenovaných mouder. Jsou už přežvýkaná, jsme jich syti. Korumpují, neboť se ve skutečnosti cítíme být lepšími než ti, kdo údajně atakují hypermarkety a podobná zařízení. Je totiž nekřesťanské trefovat se do těch, kdo jsou vně (
1Ko 5,12). Než začnete předvádět, jak nám vidíte až do žaludku, možná by bylo věcnější se zeptat, co pro nás tyto svátky doopravdy znamenají, jak je slavíme a prožíváme. Slavit určitý svátek (třeba za komunismu) může být někdy i demonstrací víry; neslavení zbabělým skrýváním. Kazatelé by nám měli víc popovídat o podstatě toho, co si jimi připomínáme, to by myslím bylo prospěšnější. Není Vaším posláním nám je znechucovat.
Proto bych nám přál k letošním Vánocům víc kazatelů, kteří mají dostatek pokory, moudrosti a hlavně co říct. Kteří to, že nemají, nemaskují rádoby intelektuálním despektem nad prostý a neosvícený lid.
(Jakub Dvořák)
Prozrazování Ježíška
(Ondra G., 29. 1. 2012 23:05)