Řím uklízí - řeholnice potrestány
Vzhledem k aktuálním procesům v Pennsylvanii, Missouri a Západní Virginii kvůli sexuálnímu zneužívání bychom si mohli myslet, že Řím má problém s americkými biskupy. Chyba lávky! Jsou to americké řeholnce, kdo zlobí Vatikán. Zejména jejich neuspokojivě poslušné, od čistého učení se odchylující zastřešující sdružení. A tomu jde teď o krk.
Dva roky se organizace Leadership Conference of Women Religious (LCWR), která reprezentuje přes 80 procent z asi 57 000 řádových sester v USA, musela podrobovat "vizitaci". 18. dubna - jen několik hodin poté co do Říma odcestovavší vedení LCWR dostalo do rukou osmistránkový dokument - rozšířila americká katolická biskupská konference ve Washingtonu široko daleko šokující a neklid vzbuzující výsledek inkvizice: Americké řeholnice byly pochváleny za záslužnou charitativní práci. Přízeň sklidilo také nasazení v katolických školách a nemocnicích. Ale po chvále následuje odsudek: podle Říma zachází sociální angažovanost sester příliš daleko. Jejich důrazný příklon k "social Gospel" vedl k opomenutí jiných (římských) priorit. Řeholnice se prý pramálo zasazovaly proti potratům, sňatkům homosexuálů a ordinaci žen. Různé řádové sestry vydávaly prohlášení, dotazovaly se na stanoviska biskupů anebo je přímo zpochybňovaly. A při některých příležitostech řečnice na konferencích LCWE zastávaly "jistý, radikální - s katolickou vírou neslučitelný feminismus".
Protože zastánci tvrdé linie v Římě aktuální situaci učení a pastorace v LCWR pociťují jako "znepokojující", rozhodli se pro řadu drastických disciplinárních opatření a řádové sestry postavili bez jakékoli diskuse před hotovou věc: jejich sdružení už nesmí být samosprávné. Vedení LCWR přejímá ihned a na dobu pěti let arcibiskup ze Seattlu Peter Sartain.
"We Are All Nuns!"
Pokus Říma umlčet americké řeholnice kvůli feministickým tendencím a doktrinárním "nečistotám" dále poškodil již beztak pochroumanou image církve. Američané milují a ctí své řeholnice, biskupové jsou nanejvýš tolerováni. Proto neudiví velká solidarta s řádovými sestrami. Americká teoložka a soukromá docentka Mary E. Huntová to říká jedinou emfatickou větou "We are all nuns!" A historik Garry Wills stručně a jasně analyzuje: "Vatikán uveřejnil zledovatělé prohlášení, v němž se tvrdí, že se americké řeholnice neřídí myšlením svých biskupů. Toto prohlášení je naprosto pravdivé. Bohu díky, že to nedělají."
LCWR chce počkat se svým oficiálním stanoviskem k výtkám až do své nejbližší valné hromady 6. května. Sdružení má jen dvě možnosti, jak říkají zastánci: Buď se podřídí římskému diktátu - anebo přijde o Vatikánem propůjčené uznání jako reprezentanta amerických řeholnic.
Přeloženo z článku Rom räumt auf: Nonnen abgestraft, od Barbary Jentzschové magazínu Publik-Formum.de (zkrácená verze tištěného článku ze 4. května).
přel. -jih-
Komentáře
Přehled komentářů
Tak už to u nás zaznamenal i "světský" tisk: http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/amerika/jeptisky-se-bouri-proti-vatikanu-obvinil-je-z-feminismu_236340.html
O sestrách a problematice sporu dvou jasných práv v jedné rodině
(Anna Glacová, 19. 5. 2012 10:40)
K tomuto tématu se také vyjadřují další články viz http://umlaufoviny.com/www/res_publica/Redakcni_system/index.php?clanek=894
Osobně po laickém prostudování problematiky si myslím, že nejde v první řadě o válku emancipační nebo feministickou, hnutí sester totiž občas s biskupy úzce spolupracuje (např. kritizovali nedostatek peněz do sociálních programů atd.) a kongregace pro nauku víry také řadě ženských řádů nechává obrovské kompetence.
To jádro pudla vidím spíše v tom, že církev katolická byla vždy v otázce reprodukčněsexuálních záležitostí 100% na straně nenarozených dětí a rodiny ve formě táta, máma + děti, pokud přijdou - , toto téma bylo klíčové pro všechny církevní hnutí, práci řádů, encykliky atd... v USA je naproti tomu i v evangelikálním prostoru větší tolerance k abortivní antikoncepci a potratům než v Čechách ve stejném okruhu věřících. Z toho plyne, že tím "načuchávají" i členi katolické církve a nyní i její představitelky. ( V některých částech usa ultrakatolického časopisu Report se to řeší už docela dlouho.)
Pokud se sestry zaměří pouze na řešení problémů, které jsou právě vidět, pak se jejich organizace začnou přirozeně přiklánět na stranu lidí již chodících, mluvících a trpících. Nenarozené děti totiž ještě nemluví ani nechodí - od toho se tedy odvozuje, že když je spor dvou potřeb, cvou práv (těhotná matka, která se nedokáže starat o další dítě kvůli např. soc. situaci atd., nebo rozhádaná rodina, kde otec nechce další potomky, ale trvá na svých sexuálních potřebách, další problémy nenastanou, když půjde žena na potrat nebo bude brát antikoncepci (pro každou ženu není vhodná neabortivní antikocepce)- je zde tedy u sester jistý předpoklad, že dlouhodobě nebudou trpět ani matka, ani otec ani dítě- s abortivní antikoncepcí či potratem to budou mít elegantně rychle za sebou (je to sice zlo, ale jaksi menší), dítě bude v nebi a u rodičů se to něják vokecá.
Toto právě kongregaci pro nauku víry hodně štve a v této věci chce sestry konfrontovat, protože likvidaci nemohoucího jedince považuje za jeden z největších zel, které se nevokecá a kterému se člověk nemá vyhýbat ani tím, že se o tom elegantně bude mlčet (viz lidský život v Českém bratrovi také začal až články o narození - to předtím se takticky vynechává, bohužel tím krev nenarozených nám ještě více ulpívá na rukách, protože se to bere jako fakt, se kterým se nedá nic moc dělat).
Kdo ovšem viděl potrat, tak to není žádná stranda. Nehledě na potraty z eugenických důvodů (vyhledávání vrozených vad), a následné porody s usmrcením v 25 týdnů které jsou i v Čechách strašně diskutabilní i z lékařského hlediska lidí, kteří vůbec katolíky nejsou - v USA se toto může provádět do pozdějšího stadia.
Děti v 25 týdnu se již zachraňují, pokud se narodí lidem, kteří je chtějí...
A tedy, v jiném článku zde na Vašem webu se řeší úcta a neúcta jednotlivých skupin obyvatel, která se teď jaksi rapidně umenšuje. Myslím, že toto s tím úzce souvisí - pokud zavíráme oči před právem těch nejnevinnějších, odbouráváme tím z naších srdcí napříč společností citlivost, která je nutná k tomu, abychom složitém problémy dnešní doby řešili tak, jak si to přeje Hospodin a nejen tak, jak se to zdá nám rozumné.
Re: O sestrách a problematice sporu dvou jasných práv v jedné rodině
(Jiří Hoblík, 19. 5. 2012 16:33)
Ještě jsem si neprošel k tématu tolik materiálu, abych mohl být z toho zcela moudrý.
Ale jádro pudla není jen v abortivní antikoncepci, protože jednak těch položek, které řešila vatikánská kongregace, bylo podsatně více. Nakonec je to patrné i z článku na stránkách Vaška Umlaufa. A kromě toho ze strany ŘKC se zapovídá většina antikoncepce, nejen abortivní. A nakone mnoho katolíků (a asi nejen jich) je přesvědčeno o tom, že abortivní antikonce je i ta, jež jí ve skutečnosti není.
Ale rozvádět onu kauzu moc nechci, protože je římskokatolická, jde jen o to o ní dát něco málo vědět.
Re: Re: O sestrách a problematice sporu dvou jasných práv v jedné rodině
(Anna Glacová, 19. 5. 2012 18:22)
Ano, ta výtka sestrám bude mít více položek, z nichž některé mohou sestrám vytýkat i věci, které třeba dělají správně - neprocházela jsem všechno. Zaměřila jsem se jen na tuto jednu věc - kde si myslím, že vedení katolické církve s největší pravděpodobností do budoucna neustoupí, a to i kdyby měli liberálnějšího papeže. Osobně jejich vedení přeju, aby v tom hájení obecného základního práva na život vydrželi - ačkoliv to určité skupině sester, farářů či laiků může jejich činnost občas mařit, ačkoliv se to může zvenku jevit jako "zametání z Říma".
Neumím to definovat - ale tak nějak - pokud právo kvality života nadřadíme nad právo na život obecně (bez ohledu na to, zda jde o muže či ženy), zdá se mi, že v tu chvíli se dostáváme do slepých uliček společenských (i když na daného jedince to má samozřejmě vliv také - stačil mi kontakt s několika maminkami, kdy jsme seděli před dveřmi ordinace, kde se vypisují papíry k tzv. redukcím plodů a vývojových vad..., čímž musí každá matka v naší zemi, očekávající ne 100% zdravý plod projít, ačkoliv třeba předem oznámí, že by raději pro sebe revers)
Nevinné komentáře od lékaře na ultrazvuku, zabalené do povídání o počasí - jako, kterýpak plod z těch tří zredukujeme, těšíte se přece na zdravé miminko - ne? ne, to skoro se nedá mluvit o plodu, ta prasečí ledvina, zdravé miminko mít ještě můžete, co jiný pokus?...ani se nemusíte dívat na monitor, to necháme na jindy...
Tohle totiž není jen o tom, že se papež označuje za ubohého staříka, který zakazuje kondomy. Potrat se jedinci odpustit dá, pokud jej lituje, ačkoliv život se tím nezachrání, ale pokud o potratech se bude decentně mlčet (a to už i v církvi), roste zde nebezpečná rakovina eugenického myšlení.
Re: Re: Re: O sestrách a problematice sporu dvou jasných práv v jedné rodině
(Jakub Dvořák, 19. 5. 2012 23:03)
Vážená sestro,
rád bych úvodem poukázal na již mnohokrát odkazované Pavlovo podobenstí o církvi a těle: 1Kor 12,14-21. I Vy poněkud neorganicky hovoříte o cílech hnutí a Vatikánu. Výtky podobného druhu mi přijdou stejně logické, jako vyčítat hasičům, že jen trpně čekají na požár, a vůbec nic nedělají proti světové ekonomické krizi, která nás momentálně pálí nejvíce.
Řeholnice se pustily prostě do určitého úkolu, věřím že z víry, Vy a Vatikán vidíte své poslání jinde. Sestry nikomu nebrání hájit tzv. "práva nenarozených dětí" (beru, ale pozor, často to také bývá úchylná záminka pro kontrolu pohlavního života druhých!), Vatikán jim však nasazuje kšíry, aby nemuhly sledovat cíle, které cítí ony jako své vlastní, separátní poslání. Nejde o nedostatečnou angažovanost v sexuálních otázkách, aleže jsou tyto stavěny prakticky na úroveň článku víry.
Vidím v tom i poněkud ekumeničtější problém ačkoliv ČCE takové páky jako ŘKat. nemá, jde spíš o klima v církvi, i u nás je slabá vůle k pochopení poslání jiného, jestliže se nedá srovnat s tím, co pociťuji jako (své) poslání já.
Naposledy - popisujete nějaké záhadné praktiky z těhotenských poraden, kterým nerozumím. Vzhledem k postižení mé manželky byla obě naše těhotenství považována za riziková. Před 21 lety jsme pravda byli posláni na genetické testy, ale mohli jsme je odmítnout. "Nemuseli jsme". Kromě jedné neomalené poznámky na adresu manželky jedné sestřičky na gyndě, za kterou ji okamžitě paní doktorka spražila, si na nic podobného, co popisujete, nevzpomínám. V které zemi jste tohle zažila?
Re: Re: Re: Re: O sestrách a problematice sporu dvou jasných práv v jedné rodině
(Anna Glacová, 21. 5. 2012 11:02)
Milý bratře,
osobní zkušenost v ČR před 5 lety, poté,co naše dítě přežilo a je docela normální,jeden lékař tak nějak sám od sebe omluvil alespoň potřesením ruky, myslím, že některé věci ve svém životě následně přehodnotil. Umožnila jsem lékařům, kteří dítě zachránili, aby zdravotní dokumentace byla zpřístupněna, aby se tato abnormalita mohla chápat do budoucna jako léčitelná a ne předem jako jasný defekt neslučitelný se životem.
. Mám z vícero různých rozhovorů s lékaři i rodiči a nakonec i z Vaší zkušenosti pocit, že v dřívější době, kdy se postižení odsouvali na okraj, bylo paradoxně v této otázce mnohem méně tlaku - asi menší technologické schopnosti? nebo větší vědecká pokora? jiný přístup ateistických vědeckých doktorů, kteří se dnes jakožto starší garda chovají na těchto ordinacích o hodně méně rozhodněji než jejich mladší tu a tam i nějak věřící kolegové?
Do sex. života druhých mi nic není. Kdo chce potrat, kryokonzervaci svých dětí, hormonálku atd., ať si je svobodně vyzkouší, tak jako každá jiná věc, člověk má i v tomto svobodu. Vše je dovoleno, ne vše prospívá.
Ještě dovolte jeden příklad, který se váže k původnímu článku této diskuse
- Ursuline academy of Dallas
Kvalitní škola s výborným prostředím pro vzdělávání dívek ze všech vrstev a všech barev pleti (29% nebílých studentek)
Sestry svým děvčatům v rámci různých soc.vzděl. programů doporučují z reálné obavy raných těhotenství, aby místo řizika předčasného těhotenství zvolily snadné řešení ve formě antikoncepce Depo - provera. Je do toho trochu zapleten sponzor školy - totiž nadace Melinda Gates (příbuzná počítač. velikána Billa Gatese), která škole darovala miliony dolarů (na výuku počítačů, matematiky a přírodních věd) za to, že tato antikoncepce se stane součástí výchovy těchto dívek, aby se z děvčat staly mladé schopné uvědomělé inženýrky atd, které půjdou na univerzity a obohatí takto svou společnost i sebe sama. Kolik přesně Melinda získala od výrobce Depo - provery, už asi není možné zjistit, ale o nějaké spojitosti se tam také diskutuje. Biskupství upozorňuje, že sestry v této otázce chybují. Myslím si, že ne z důvodu sex. špehování, ale z důvodu, že tato regulace porodnosti má i své negativní stránky, které jsou pro církev vážné a možná, když se ty dívky po letech zamyslí, tak ty komplikace předčí i občasný problém s výchovou dítěte při studiu, se kterým pomáhají zas jiné sestry, které mají na věc jiný názor.
Pokud pominu morálku a etiku - před Aids, kapavkou atp., která se vyskytuje kdekoliv, to ty dívky stejně neochrání - a pokud berou injekci, jejich partnery to těžko donutí k tomu, aby začali být alespoň trochu zodpovědní a užívali kondom.
Kdyby se sestry držely jen zdravotního hlediska, tak by je biskupové nezpražili, tichá tolerance ke kondomům tady byla z důvodu zdravotních (když prostě daní lidé spolu chtějí sex a jinak nehodlají uvažovat) od většiny amerického církevního aparátu už dříve - ovšem sestry jdou i dále - a tedy Depo - proveru, rovnou změny ve způsobu života - a pokud se ona dívka následně nevytrhne do stavu inženýrské singls(jak by si přála Melinda) či se šikovně nevdá, což už většinou nejde, jelikož je ona dívka značně opoužívaná, tak jí zbyde lehce poničené zdraví a někdy i neplodnost.
To už ovšem škola ani Melindina nadace řešit nebude, komplikace se zdravím bude platit daňový poplatník, který je obvykle naštván na určitou skupinu obyvatelstva i dané sestry(přeneseně církev, která školu zřizuje) - a nejen etické (které asi nejvážnější), ale i rasové problémy jsou na světě.
Jsou lidé, kteří tvrdí, že lobby antikoncepční jsou provázána s ústavy, kde se provádějí embryotransfery. Nemám to ověřeno, ale ani bych se nedivila. Dají se tak totiž vydělat z budoucích Obamových daní dvakrát peníze, které dalece převyšují dobročinné částky nadace Melindy na pokrokové vzdělávání dívek...
Re: Re: Re: Re: Re: O sestrách a problematice sporu dvou jasných práv v jedné rodině
(Jakub Dvořák, 21. 5. 2012 13:35)
K prvému: nevím, nešlo-li ve vašem případě o nějakou soukromou iniciativu onoho lékaře. Podobných hostorek jsem slyšel víc, ale nejde o systém či povinné vyšetření atd.
K druhému: ve zmíněných dokumentech oněm sestrám nikdo ždnou provázanost s farmacutickými firmami nevytýká, jen, že se nedostatečně angežují v tématech, která trápí Vatikán. Jestli skutečně na nějaké jimi zřizované škole propagovaly léky, vyrběné sponzorem, to nevím, ani nevím, kde by se to dalo ověřit.
Týden.cz
(Jakub Dvořák, 2. 6. 2012 9:19)